OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av arbete som skadeförsäkringsaktuarie eller i en modelleringsroll inom försäkringsrisker och vill arbeta med utvärdering av försäkringsföretagens modeller? Då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Som aktuarie på Finansinspektionen (FI) arbetar du med analys av skadeförsäkringsrisker i försäkringsföretag. Du har särskilt fokus på tillsyn och tillståndsprövning av kapitalkravsberäkning med intern modell och företagsspecifika parametrar. Dessutom deltar du i analysarbetet av försäkringstekniska avsättningar och kapitalkravsberäkning med standardformeln i skadeförsäkringsföretag som inte använder en intern modell tillsammans med andra experter inom avdelningen Risktillsyn Försäkring.
I rollen arbetar du också med att fortsätta utveckla en strukturerad tillsyn av interna modeller med fokus på sakförsäkringsrisker, där kvantitativa analyser av interna modeller är ett viktigt inslag. Arbetet innebär samarbete med övriga avdelningar inom Försäkringsområdet samt med andra nationella och internationella myndigheter.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har examen i matematik eller matematisk statistik på universitets- eller högskolenivå eller civilingenjör samt relevanta påbyggnadskurser inom aktuarieprogrammet
• har några års erfarenhet av arbete som aktuarie eller i en modelleringsroll
• har kunskap om modellering såväl inom skadeförsäkringsteknik som finansiell, Solvens 2 och skadeförsäkringsprodukter
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har licentiat- eller doktorsexamen i ett relevant ämne
• har erfarenhet av interna modeller, antingen modellering eller analys av resultat
• har kunskap om SAS- och R-programmering.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Per Jakobsson, biträdande avdelningschef, 08-408 982 11
Sista ansökningsdag:
2023-05-12
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372