OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.
Nu söker vi på äldreförvaltningen en projektledare som vill utveckla och förvalta sociala system på Äldreförvaltningen.
Läs mer om tjänsten nedan.
Välkommen till Team digitalisering
Team digitalisering ansvarar för att driva och samordna digitaliseringsutvecklingen inom äldreomsorgen i Stockholms stad i nära samarbete med äldreförvaltningens egna verksamheter, stadsdelsförvaltningarna, socialförvaltningen och stadsledningskontoret. Genom ständiga förbättringar, innovation och digitalisering skapas nya möjligheter för dagens och morgondagens stockholmare.
Nu stärker vi team digitalisering med en projektledare för att fortsätta utveckla äldreomsorgens och socialtjänstens systemstöd, Sociala system. Team digitalisering består idag av åtta medarbetare och en chef.
Din roll som projektledare
Du kommer att förvalta äldreomsorgens och socialtjänstens verksamhetssystem Paraplyet samt driva verksamhetsutveckling genom att utveckla äldreomsorgens och socialtjänstens verksamhetssystem. Det gör du tillsammans med kollegor inom äldreförvaltningen, socialförvaltningen och stadsledningskontoret i samarbete med stadsdelsförvaltningarna. Arbetet omfattar såväl stadsövergripande gemensamma funktioner som äldreomsorgens verksamhetsspecifika funktioner. Du hanterar allt från verksamhetsnära systemadministration till att leda arbetsgrupper och referensgrupper i syfte att ringa in verksamhetens behov och utifrån det utforma digitala arbetssätt.
Du kommer också:
- granska lösningsförslag och kravspecifikationer
- ha dialog med leverantören under utvecklingsprojekt samt arbeta med införande och förändringsledning
- ha rollen som objektspecialist
- vara delaktig i insamling, analys och bedömning av behov och prioriteringar för kommande utveckling
- fungera som samordnare och expert gentemot representanter för användarna och andra berörda parter inom ditt ansvarsområde samt verkställa objektplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt
- koordinera och administrera verksamhetsbehov i ett tätt samarbete med objektförvaltningens övriga objektspecialister, objektspecialister it och i samarbete med objektledare för att genomföra förändringar inom området
- stötta verksamheten i att formulera och beskriva sina behov av tjänster och funktionalitet
- omvärldsbevaka utifrån ett verksamhetsperspektiv.
Det här är helt enkelt en roll för dig som vill leda projekt och utvecklingsarbete enligt framtagen livscykelplan på både kort och lång sikt.
Din erfarenhet och kompetens
Vi utgår från att du har ett genuint intresse av att driva verksamhetsutveckling genom digitalisering.
Dessutom vill vi att du har:
- socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivare bedömer som likvärdig
- erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorgens eller socialtjänstens verksamhetsområden
- aktuell och flerårig erfarenhet av att leda och driva verksamhetsutveckling och förändringsarbete inom digitalisering
- goda kunskaper i svenska både tal och skrift.
Meriterande
- utbildning inom, projektledning, it eller digitalisering
- erfarenhet av myndighetsutövning inom funktionshinder och socialpsykiatri
- arbetslivserfarenhet från Stockholms stad
- erfarenhet av styr- och samverkansmodellen pm3
- erfarenhet av att arbeta med innovation och tjänstedesign.
Din personlighet och ditt arbetssätt
Du är en person som arbetar mål- och resultatinriktat och driver arbetet strukturerat, både tillsammans med andra men också på egen hand. Du kan leda dina projektmedlemmar mot ert gemensamma mål samtidigt som du lägger stor vikt på att bygga och vårda goda relationer med din omgivning. Dessutom är du utvecklingsinriktad och har mycket god förmåga att samordna och prioritera krav från olika intressenter.
Du är engagerad och uthållig i dina uppdrag då du vet att förändring och införande av nya arbetssätt tar tid. Du är självgående och har förmåga att navigera i en komplex organisation, ser nya möjligheter, vågar utmana och testa nytt. Din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt utifrån målgrupp och sammanhang, sätter vi stort värde på. Du kan pendla mellan helhet och detalj och förstår komplexiteten däremellan, både när det gäller digitala lösningar och verksamhet.
Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.
Objekt Sociala system
Sociala system är ett samlingsnamn för de olika system som stödjer stadens verksamheter inom socialtjänst, äldreomsorg och kommunal hälso- och sjukvård. Äldreförvaltningen och socialförvaltningen har i samverkan med stadsledningskontoret ett gemensamt uppdrag att förvalta och utveckla objekt Sociala system tillsammans med stadsdelsförvaltningarna. Utvecklingen utgår från verksamheternas behov med stockholmarnas fokus samt god informationssäkerhet och tekniska krav. Tillsammans ska vi säkerställa en god informationshantering och arbete mot en stegvis förflyttning till digitala arbetssätt och digital huvudakt samt upphandla och ersätta äldreomsorgens och socialtjänstens utförarverktyg.
Om oss
Äldreförvaltningen består av ca 150 medarbetare och är indelad i tre avdelningar; administrativa avdelningen, avdelningen för stadsövergripande äldreomsorgsfrågor och Stockholms trygghetsjour samt enheten för kommunikation, omvärld och beredskap. Vi erbjuder friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, flextid, vinter- och sommartid samt nyrenoverade lokaler centralt vid Älvsjö station.
Din ansökan utan ett personligt brev
Vid bedömningen av din ansökan för denna roll kommer vi endast att utgå ifrån ditt cv och ett antal frågor du får besvara i samband med din ansökan. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna eftersom dina svar ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete. Bifoga gärna ditt examensbevis i samband med din ansökan.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Emma Levin, HR-konsult
08-50811728
Ann-Christine Hansson, Förvaltningsdirektör
08-50836201