OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Äldreförvaltningen ansvarar för kommunövergripande frågor rörande äldreomsorg, samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna, utveckla och följa upp äldreomsorgen i staden.
Äldreomsorgen står inför en demografisk utmaning där antalet äldre i behov av omsorg ökar i större utsträckning än vad tillgången till medarbetare i omsorgen gör.
För att kunna erbjuda våra äldre en trygg och säker omsorg med hög kvalitet behöver vi tänka nytt och ta stöd av digital teknik där det är möjligt.
Nu söker vi på äldreförvaltningen en erfaren projektledare som kan leda stadsövergripande projekt med fokus på välfärdsteknik inom äldreomsorgen. Anställningen avser en projektanställning på 1,5 års tid.
Ditt uppdrag som projektledare
Du kommer driva projekt för verksamhetsutveckling med stöd av välfärdsteknik utifrån stockholmarnas och verksamheternas behov. Du leder projekt genom uppstart, upphandling, införande till förvaltning. Ett prioriterat område för äldreomsorgen är att utvecklas med stöd av trygghetsskapande teknik. Där kommer du som projektledare spela en viktig roll i att vi får effektiva, hållbara och stadsövergripande lösningar för äldreomsorgen. I arbetet har du ett nära samarbete med team digitalisering och Stockholms trygghetsjour.
Du förankrar projektens framdrift löpande med chefer, medarbetare och stockholmare. I takt med att verksamhetens arbetssätt förändras med stöd av nya tekniska lösningar så förändras också hur den äldre får sin omsorg utförd. Du kommer röra dig i gränslandet mellan verksamhet och it och du har kontinuerliga dialoger med såväl stadens utförare och beställare samt leverantörer. Till din hjälp har du Stockholms stads metodstöd inom it och du planerar tidigt för förvaltning av planerad utveckling i enlighet med stadens styr- och samverkansmodell Pm3.
Rollen som projektledare välfärdsteknik finns inom avdelningen för stadsövergripande äldreomsorgsfrågor och team digitalisering. Team digitalisering består idag av åtta medarbetare och en chef med ansvar kopplat till digitalisering och välfärdsteknik samt utveckling och förvaltning av objekt Sociala system. I arbetet kommer du att ha ett nära samarbete med team digitalisering och Stockholms trygghetsjour.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
- Ta fram projektplan.
- Etablera projektgrupp och tillsätta styrgrupp.
- Leda och fördela arbetsuppgifterna inom projektgruppen.
- Koordinera verksamhetsresurser och tekniska resurser.
- Följ upp arbetet löpande och dra lärdomar.
- Ansvara för hela projektlivscykeln från uppstart, införande till förvaltning.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- aktuell och flerårig erfarenhet av att leda och genomföra digitaliseringsprojekt med många aktörer i offentlig sektor
- erfarenhet av offentlig upphandling och kravställning
- akademisk utbildning på minst kandidatnivå eller motsvarande utbildning som bedöms likvärdig
- förmåga att kommunicera bra på svenska både i tal och skrift.
Meriterande för tjänsten är om du har:
- Erfarenhet av äldreomsorgen som verksamhetsområde
Som person stimuleras du av att se verksamhetsnyttan med välfärdstekniska lösningar. Du jobbar under stort eget ansvar vilket bland annat innebär att du ansvarar för dina projekt och håller ihop projektets samtliga intressenter och leveranser. Du är ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du är van vid att leda, koordinera och hålla flera frågor och perspektiv i luften. Du är snabb på att identifiera och åtgärda problem som uppstår. Du kommer samverka både internt och externt varför det är viktigt att du tycker om att skapa relationer. Du är öppen, tillmötesgående och bjuder in till dialog och lyssnar aktivt.
För att lyckas i rollen behöver du både ha viljan och förmågan att leda och motivera dina projektmedlemmar även när motgångar och förändringar uppstår.
Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.
Om oss
Äldreförvaltningen består av ca 150 medarbetare och är indelad i tre avdelningar; administrativa avdelningen, avdelningen för stadsövergripande äldreomsorgsfrågor och Stockholms trygghetsjour samt enheten för kommunikation, omvärld och beredskap.
Planering pågår för att inrätta en ny avdelning med ansvar för digitalisering, innovation och it under 2023. Under förutsättning att nödvändiga beslut fattas kommer den här rollen att ingå in den nya avdelningen.
Övrigt
Vi erbjuder dig ett viktigt uppdrag som kommer göra skillnad för stockholmarna och äldreomsorgens verksamheter! Vi erbjuder friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, flextid, vinter- och sommartid samt nyrenoverade lokaler centralt vid Älvsjö station.
Din ansökan utan ett personligt brev
Just nu pågår ett pilotprojekt i Stockholm stad där vi provar att rekrytera utan att du som kandidat skickar in ditt personliga brev. Detta genomförs på ett antal utvalda rekryteringar. Vid bedömningen av din ansökan för denna roll kommer vi endast att utgå ifrån ditt cv och ett antal frågor du får besvara i samband med din ansökan. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna eftersom dina svar ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete. Bifoga gärna din utbildning i samband med din ansökan.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökanden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.