Äldreombudsman till Avdelning Äldre

Äldreombudsman till Avdelning Äldre

Arbetsbeskrivning

Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.

Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.

Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.

Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”

Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen gick den 1 november 2020 in i en ny organisation. Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv. 

Förvaltningen består av fyra avdelningar; Barn och unga, Vuxna, Äldre samt Stab. Vi söker nu en äldreombudsman som kommer tillhöra avdelning Äldre och enheten Kvalitet och utveckling. 

På avdelningen Äldre arbetar vi bland annat med att ge information, stöd och service samt med att handlägga inkomna ansökningar och anmälningar. Vi arbetar även med att följa gällande lagstiftning föreskrifter och styrdokument samt bedriva verksamheten effektivt, rättssäkert och med hög tillgänglighet. Vi genomför systematiska uppföljningar enligt förvaltningens kvalitetsmodell och utvecklar nya arbetssätt för att effektivisera handläggningsprocessen och klara kompetensförsörjningen nu och i framtiden. Avdelningen arbetar även med att utveckla verksamheten med digitaliseringens möjligheter samt samverkan både internt och externt.

Hos enheten Kvalitet och utveckling arbetar utvecklingsledare, äldreombudsman samt enhetschef med att bland annat utreda, analysera, ta fram beslutsunderlag utifrån en samlad bedömning av målgruppens behov nu och i framtiden. Vi följer även upp verksamhet och avtal utifrån förvaltningens kvalitetsmodell, omvärldsbevakar och samverkar internt och externt. Äldreombudsman tar emot och förmedlar synpunkter och klagomål, är en neutral stödperson samt arbetar med kommunens uppsökande verksamhet.

Arbetsbeskrivning
Äldreombudsmannens uppgift är att ta emot och förmedla synpunkter och klagomål på kommunens verksamhet. Äldreombudsmannen är också en neutral stödperson som kan stödja den enskilde i dennes kontakter med kommunen. 

Äldreombudsmannen ansvarar också för kommunens uppsökande verksamhet som exempelvis arrangera informationsträffar om Linköpings kommuns äldreomsorg. I arbetsuppgifterna ingår att företräda de äldre/anhöriga genom att medvetandegöra kommunen i frågor som är väsentliga för äldres välfärd.

Dina närmaste kollegor är fem utvecklingsledare samt chef. Samverkan sker främst med enheterna inom avdelningen men också med övriga avdelningar inom förvaltningen och sektorsövergripande samverkan med MAS m.fl

Då detta är en relativt nyinrättad tjänst har du goda möjligheter att påverka innehållet i tjänsten. 

Kvalifikationer
Du har högskoleexamen med beteendevetenskaplig inriktning så som socionom, arbetsterapeut eller motsvarande. Du ska ha kunskap om och erfarenhet av äldreomsorg samt erfarenhet av dokumentation och skriva rapporter i arbetet. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att samtala med människor, informera och hålla i gruppsamtal. Du har med fördel god kunskap om kommunens organisation.

Det är viktigt att du har hög integritet för det här uppdraget och kan skilja på det personliga och professionella. Du kan arbeta självständigt och driver dina egna processer samt utvecklar och utmanar. Du är lyhörd för andras synpunkter och uppmärksam på din omgivning. I den här tjänsten behöver din kommunikativa förmåga vara god, både på individnivå men även för att kunna hålla föredrag och ge information för större grupper. 

Intervjuer för denna tjänst är planerade till 24-26/3.

Information om tjänsten
Tillträde: 2021-05-01 eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 6483


Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 mars 2021
  • Ansök senast: 18 mars 2021

Liknande jobb


Politisk sekreterare

Politisk sekreterare

9 januari 2023

SSU Skaraborg söker ombudsman

SSU Skaraborg söker ombudsman

5 januari 2023

Ombudsman

21 december 2022

S i Göteborg söker förste ombudsman

S i Göteborg söker förste ombudsman

14 december 2022