OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag.
Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv – för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Äldreomsorgen söker nu en verksamhetschef som med lust och energi vill vara med och utveckla omsorgen av äldre inom Social- och omsorgsförvaltningen i Hudiksvalls kommun. Verksamheten består av kommunens samlade omsorg av äldre utöver Hälso- och sjukvården. Du kommer att leda en verksamhet i förändring. Det pågår ett arbete för att skapa ett närvarande ledarskap där vi vill att du är med och påverkar organisationens utseende. Idag finns två områdeschefer samt ca 25 enhetschefer, inom äldreomsorgen i kommunen arbetar ca 800 personer. Du som verksamhetschef arbetar på uppdrag av förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp där din roll kommer att vara att verka för helhetens bästa. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med dina verksamhetschefskollegor som ansvarar för förvaltningens övriga verksamheter. Du ansvarar för att leda och driva äldreomsorgen framåt och för att skapa största möjliga nytta för invånarna i Hudiksvalls kommun. I arbetet behöver du säkerställa att chefer och medarbetare inom ditt ansvarsområde får bästa möjliga förutsättningar att skapa god kvalitet och god omsorg för dem vi är till för.
Inom förvaltningen pågår ett stort antal utvecklingsarbeten, du förväntas medverka aktivt i förvaltningens samlade utvecklingsarbete och samverka med kollegor både internt och externt
KVALIFIKATIONER
Lämplig utbildning på högskolenivå, vi ser gärna socionom med inriktning social omsorg eller motsvarande alternativt leg. sjuksköterska eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För att lyckas i tjänsten behöver du ha erfarenhet som ledare på strategisk nivå i en politiskt styrd organisation. Om du tidigare varit chef över chefer så ser vi det som meriterande. Du ska också känna dig trygg i rollen som arbetsgivarföreträdare bland annat i frågor avseende arbetsmiljö och arbetsrätt. Viktigt är också vilja och förmåga till förtroendeskapande relationer med de fackliga organisationerna.
Vi ser vidare att:
• Du är ärlig och tydlig när du ger feedback och vågar gå in i dialog där du agerar på ett konstruktivt sätt.
• Du tar ansvar för verksamheten i både med- och motgång, sätter invånaren i fokus samt tar ansvar för din och gruppens leverans och arbetsmiljö.
• Du som person är strategisk och kan omsätta förändringar i omvärlden till förändringar i praktiken.
• Du har god samarbetsförmåga och kan bygga tillitsfulla relationer som skapar entusiasm och arbetsglädje. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
För att lyckas i uppdraget krävs att du:
• har helhetssyn och utövar ett gott ledarskap
• är mål- och resultatorienterad och drivande i utvecklings- och kvalitetsarbete
• inger förtroende, är lyhörd och prestigelös
• har ett upparbetat nätverk och förmåga att skapa nya relationer
• är omvärldsorienterad och har intresse, engagemang samt erfarenhet av strategiskt arbete
Krav utöver ovan
• Utbildning inom ledarskap.
• Förmåga att följa upp verksamheten utifrån nämndens mål och ekonomiska ramar
• Hög verbal förmåga
• Personliga egenskaper så som god självinsikt och personlig mognad.
Meriterande
• Erfarenhet av arbete med människor från olika kulturer
• Utbildning inom kvalitetsområdet
• Ekonomisk utbildning
ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare inom 300 olika yrken som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för - våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html
Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef stöd- och utvecklingsenheten Annica Westerberg
0650-192 14
Enhetschef Lotta Styrman
leg arbetsterapeut Marie Hörnqvist
0650-19570
Förvaltningschef Pia Andersson
0650-190 38
Enhetschef Carina Lundh
0650-38397
Verksamhetschef Annica Westerberg
0650-192 14
Chef vuxenenheten Johanna Olsson
0650-195 72
Teamledare Amber Cook Bäckström
Enhetschef, Rehabenheten Lotta Styrman
Verksamhetschef Anna-Carin Keisu
0650-190 19