OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del i vår växande framtidskommun?
Hammarö växer och är en attraktiv boendekommun. Det ställer krav på oss som jobbar här, något som återspeglas i vårt sätt att jobba och det finns en tydlig framåtanda. Kommunen har drygt 16 000 invånare, är 54 kvadratkilometer stor och huvudorten är Skoghall.
Vi är bra på mycket! Vi är bland annat Värmlands störst växande kommun sett till storlek, Sveriges tryggaste kommun, Sveriges 4:e bästa skolkommun och utsågs också till årets e-hälsokommun 2019.
Här väntar vi inte på att framtiden ska komma, vi är där och skapar den varje dag!
På Hammarö är du alltid nära. Nära vattnet, skogen, staden och naturen. Vi är även nära varandra. Det innebär också att du som medarbetare har närhet till besluten och möjlighet att påverka ditt jobb.
Vi se medarbetarna som vår viktigaste resurs. Med en gemensam värdegrund och medarbetarpolicy är arbetsglädjen hos oss stor och våra medarbetare tycker att de har ett meningsfullt och viktigt arbete.
Socialförvaltningen ansvarar bland annat för äldre- och handikappomsorg, hälso- och sjukvård, psykiatri samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningen har cirka 500 medarbetare och omsätter cirka 250 miljoner kronor.
Socialförvaltningen på Hammarö har de senaste åren jobbat intensivt med digitalisering och välfärdsteknik. I syfte att förbättra patientsäkerhet, öka brukarens självständighet och att använda förvaltningens personella resurser på bästa sätt. Detta har lett till att förvaltningen i våras utnämndes till årets e-hälsokommun och nu i oktober fick motta det nyinstiftade priset Tunstall Award
Stöd, trygghet, kvalitet och brukarperspektiv är några av nyckelorden i vår breda verksamhet. Här finns resurser för att stödja den enskilde att med egen kraft skapa ett bra liv. Vår verksamhet styrs bland annat av
Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrande (LSS) samt Hälso- och Sjukvårdslagen (HSL). Vi gör skillnad varje dag för Hammaröborna.
ARBETSUPPGIFTER
Som Alkohol- och drogterapeut kommer du att bedriva psykosocialt behandlingsarbete med evidensbaserade metoder som utgår från socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroendeproblem. Du arbetar både med individuella samtal, familjesamtal och ibland gruppbehandling för personer med alkohol, narkotika eller spelproblem. Du möter också närstående och anhöriga vars liv och utveckling påverkas av alkohol, droger eller spel.
Du har en helhetssyn kring de klienter du möter vilket medför ett nära samarbete med enheter inom individ och familjeomsorgen samt med externa samarbetspartners. Du jobbar systemiskt/familjeorienterat och där ingår arbetsuppgifter som tex informationssamtal/råd och stöd till barn och andra närstående. Det familjeorienterade arbetssättet kräver ett flexibelt arbetssätt där du planerar insatser tillsammans med familjebehandlare och socialsekreterare på både barn och vuxen enheten.
Som Alkohol- och drogterapeut ansvarar du för att dokumentera pågående insatser. Du jobbar utifrån uppdrag med tydliga, mätbara mål och har regelbundna uppföljningar med handläggare. Du ska vara delaktig i utvecklingen av vår verksamhet och intresserad av samt ha en god omvärldsbevakning när det gäller forskning och utveckling inom missbruksområdet
Tillträde enligt överenskommelse.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad Alkohol- och drogterapeut med erfarenhet av att ha jobbat med evidensbaserade behandlingsmetoder. Önskvärt är att du har utbildning i och erfarenhet av MI, KBT, CRA, ÅP, HAP, 12-steg, Spelbehandling, anhörigbehandling. Du kan arbeta både individuellt men även i grupp. En fördel om du har kunskap och erfarenhet kring systemiskt arbetssätt, nätverksarbete eller andra familjeorienterade arbetssätt.
Arbetet kräver flexibilitet, lyhördhet samt god samarbetsförmåga. Du ska ha en god dokumentationsvana och känna dig trygg i att förstå lagstiftning. Då arbetet innebär en del resor i tjänsten krävs B-körkort och körvana. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och förmåga till samarbete.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Fackliga företrädare nås via kommunens växel.
054-51 50 00
Annika Lückner, V27-28
054-515421
Per Söderberg V26
054-515229
Enhetschef Ulrika Vitalis
054-515240
Enhetschef Klas Johansson, under perioden 1/7 till 10/7
054-515506
Enhetschef Ulrika Vitalis, from 11/7
054-515240
enhetschef Klas Johansson,
Enhetschef Ulrika Vitalis, tom 22/7
054-515240
Samordnare Sofie Dahl, from 25/7
054-515424
Enhetschef Ulrika Vitialis
054-515240