Alkohol- och tobakshandläggare

Alkohol- och tobakshandläggare

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Härnösands kommun är ditt främsta uppdrag att tillsammans med dina kollegor ge god service till invånare och gäster.
Vår kultur ska präglas av tillit, nyfikenhet och lärande och vi vill att du ska ha ett långsiktigt hållbart arbetsliv.

Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt till varandra och vårt arbete har en direkt koppling till invånarnas upplevelse av våra välfärdstjänster. Vi är också säkra på att jämlikhet och mångfald utvecklar och höjer kvaliteten på våra verksamheter.
Vi uppmuntrar ett livslångt lärande och ger dig möjlighet till utveckling och karriär.Om tjänsten

Samhällsförvaltningen inom Härnösands kommun består av fem avdelningar som tillsammans ansvarar för en rad olika områden inom samhällsbyggandet. Stadsplanering, handläggning av bygglov, planering och drift av natur - och friluftsområden, tillsyn enligt miljöbalken och andra lagstiftningar samt drift och utveckling av gator och parker är några av de frågor som vi ansvarar för. Vi jobbar tillsammans för att skapa ett hållbart samhälle idag och för kommande generationer.

Vi är nio medarbetare på Miljöavdelningen där vi ansvarar för tillsyn inom miljöbalken, livsmedelslagstiftning samt alkohol, tobak och vissa läkemedel. Avdelningen arbetar även med naturvård och har en energi- och klimatrådgivare. Vi arbetar ofta tillsammans i olika grupper för att lära av varandra. 

Nu ser vi fram emot att få välkomna en nyfiken, engagerad och serviceinriktad person som vill arbeta med tillsyn och prövning samt vara med och utveckla vår verksamhet inom området för alkohol och tobak.

Arbetsuppgifter

Som alkohol- och tobakshandläggare utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande serveringstillstånd och tobakstillstånd. Din uppgift är att granska handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. Du utreder självständigt brister som kan påträffas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt lagens bestämmelser och kommunens riktlinjer för serveringstillstånd. Tjänsten innebär att du behöver kunna arbeta vissa kvällar och helger.

Arbetet omfattar också tillsyn hos verksamheterna, handläggning av klagomål, rådgivning och information till verksamheter och allmänhet samt att bereda ärenden till nämnd. Arbetet innebär också ett nära samarbete med andra myndigheter som till exempel Polismyndigheten, Räddningstjänsten, Länsstyrelsen och Skatteverket.

Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en utvecklande handläggartjänst med många utåtriktade kontakter samt att utgöra en viktig faktor för företagare. Du får även arbeta med den sociala skyddsaspekten att se till att alkohol serveras och hanteras ansvarsfullt, vilket bidrar till en tryggare miljö i nattlivet.

Du ansvarar också för tillsyn av vissa receptfria läkemedel. Tjänsten kan komma att innefatta andra arbetsuppgifter på avdelningen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 1 års erfarenhet av att arbeta som alkoholhandläggare. Du behöver ha en lämplig högskoleutbildning, exempelvis inom juridik eller ekonomi, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat men du kan också ha förvärvat kunskapen genom arbetserfarenhet inom området. 

Då vi arbetar med myndighetsutövning är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, har en god datorvana och har förståelse för din roll som myndighetsperson. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg, stabil och serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och kan samtidigt vara tydlig i kommunikationen med våra kunder. Din förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, där du sätter upp och håller tidsramar, är viktig i vår organisation.

Du måste också ha körkort. Vi har tillgång till miljöbilar och el-cyklar.

Övrig information

Omfattning: Heltid
Lön: Individuell lönesättning
Startdatum: Snarast eller enligt överenskommelse
6 månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande, så vänta inte med din ansökan!
Utdrag ur belastningsregistret kan komma att begäras (gäller enbart för slutkandidaten och inför beslut om anställning).

Fackliga representanter går att nå via kommunens växel 0611-34 80 00.

Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet – i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand!

Säkerhetsprövning
Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Förvaltningschef Sig-Britt Ahl
0611-34 86 05
VISION Rolf Rödlund
070-191 94 82
JUSEK Mats Gradin
073-274 54 54
Kommunal Malin Lövkvist
070-419 86 88
Tf Rektor Elisabeth Pettersson
0611-34 80 91 070-210 13 15
Lärarförbundet Leif Lundin
0611-34 88 77
Fena Rekrytering AB Nina Stering-Näslund
070-660 26 24
Skolledarförbundet Kenneth Svanemar Näslund
070- 252 11 72
Kommunal Annelie Persson
0611-34 89 07
Verksamhetschef Södra området Eva Claesson
070-346 61 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härnösands Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2023
  • Ansök senast: 16 april 2023

Besöksadress

Storgatan 30
None

Postadress

None
HÄRNÖSAND, 87180

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024