Alkohol- och tobakshandläggare

Alkohol- och tobakshandläggare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Samhällsbyggnadsförvaltningen Bergslagen - en gemensam förvaltning för de fyra kommunerna Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora. Vi utvecklar samhället och har ett brett uppdrag inom bland annat strategisk planering, tillstånd och tillsyn. Vi vågar tänka nytt och erbjuder en arbetsplats med kreativa och härliga samtal, högt tempo och lösningsfokuserade arbetssätt.

Förvaltningen består av ca 70 engagerade medarbetare med varierande roller och arbetsområden. Hos oss får du möjlighet att driva och delta i föränderliga samhällsbyggnadsprocesser. Vi ser varje medarbetare som en viktig pusselbit. Är du redo att utveckla framtidens samhälle med oss?

ARBETSUPPGIFTER
Som alkohol- och tobakshandläggare utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande serveringstillstånd och tobakstillstånd. Din uppgift är att granska handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. Du utreder självständigt brister som kan påträffas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt lagens bestämmelser. Tjänsten innebär att du behöver kunna arbeta vissa kvällar och helger.

Arbetet omfattar också tillsyn hos verksamheterna, handläggning av klagomål, rådgivning och information till verksamheter och allmänhet samt att bereda ärenden till nämnd. Arbetet innebär ett nära samarbete med andra myndigheter som till exempel Polismyndigheten, Länsstyrelsen och Skatteverket.

Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en utvecklande handläggartjänst med många utåtriktade kontakter samt att utgöra en viktig faktor för företagare. Du får även arbeta med den sociala skyddsaspekten att se till att alkohol serveras och hanteras ansvarsfullt, vilket bidrar till en tryggare miljö i nattlivet. I arbetsuppgifterna ingår också att stödja kommunerna inom alkohol- och tobaksområdet, att sprida kunskap om förändringar i lagstiftning och ingå i olika nätverk. Du ansvarar också för tillsyn av vissa receptfria läkemedel.

KVALIFIKATIONER
Du behöver ha en lämplig högskoleutbildning, exempelvis inom juridik eller ekonomi, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat, men du kan också ha förvärvat kunskapen genom arbetserfarenhet inom området. Då vi arbetar med myndighetsutövning är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, har en god datorvana och har förståelse för din roll som myndighetsperson.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg, stabil och serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och kan samtidigt vara tydlig i kommunikationen med våra kunder. Din förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, där du sätter upp och håller tidsramar, är viktig i vår organisation.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 1 900 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


Miljö- och hälsoskyddsinspektör (livsmedel)

27 augusti 2024

26 augusti 2024

Miljöinspektör

Miljöinspektör

19 augusti 2024