OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lidköpings kommuns vision är att vara en välkomnande och hållbar kommun. Vi arbetar för att skapa god livskvalitet, hälsosam miljö och bra service för alla. Samhällsbyggnad har en viktig roll i detta arbete, och på förvaltningen finns mark- och exploatering, plan, bygg och miljö- och hälsa.
Miljö- och hälsa ansvarar för kontroll, tillsyn och handläggning inom livsmedel, miljöskydd, hälsoskydd, alkohol, tobak och receptfria läkemedel och för närvarande arbetar 17 handläggare på enheten. Vi samverkar med andra kommuner på flera sätt, vi ansvara för all tillsyn och kontroll i Grästorp och Götene och med ytterligare tolv kommuner gällande alkohol, tobak och receptfria läkemedel.
Beskrivning
En kollega har fått nya arbetsuppgifter på enheten och en annan kommer att gå i pension under 2022 så nu söker vi två nya kollegor.
Tydlighet och kvalitetssäkring i vår myndighetsutövning, en god kommunikation och en bra service till verksamheter och allmänhet är viktigt för oss. Du kommer att vara viktig kugge och förväntas bidra då våra medarbetare har en central roll i enhetens utvecklingsarbete. Dina synpunkter, kunskaper och vilja till att utvecklas är en viktig del av enhetens arbete med ständiga förbättringar.
Som handläggare arbetar du självständigt och tillsammans med dina närmaste kollegor, men också med övriga handläggare på enheten, till exempel med livsmedelsgruppen. Vi har ett nära samarbete med andra kommuner i olika nätverk och samverkansformer, och vi ser det som ett självklart sätt att utveckla och bredda oss.
Vi har en tydlig plan och ett kontinuerligt uppföljningsarbete, för enheten och för den enskilde medarbetaren. Vi sätter stort värde i att erbjuda våra medarbetare en arbetsplats som är utvecklande och hållbar och som ger möjlighet till kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
Arbetet omfattar handläggning och tillsyn inom alkohol, tobak och receptfria läkemedel. Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp på fyra personer som har sitt arbetsfält i 15 kommuner i Skaraborg, med placering i Lidköping. Arbetet omfattar utredningar i samband med prövning av tillståndsansökningar och för pågående verksamheter. I utredningsarbetet genomför vi omfattande granskningar av bolag och personer gällande bland annat ekonomin och lämpligheten. Vi tar in yttrande från andra myndigheter, till exempel skattemyndigheten, polisen, kronofogdemyndigheten med flera.
Arbetet omfattar också tillsyn och kontroller hos verksamheterna, handläggning av klagomål, rådgivning och information till verksamheter och allmänhet samt att bereda ärenden till nämnd. Helg, kvälls-och nattarbete förekommer.
Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning, exempelvis inom juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat. Har du utbildning eller erfarenhet inom företagsekonomi är detta meriterande. Erfarenhet och kunskap av myndighetsutövning, offentligt utredningsarbete alkohol- och tobakslagstiftningen är även det meriterande. Då vi arbetar med myndighetsutövning är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, har en god datavana och har förståelse för din roll som myndighetsperson.
Som person är du:
- en empatisk och social person med god personlig mognad och du bidrar till ett gott arbetsklimat.
- flexibel, tar egna initiativ i arbetet och har en god kommunikativ förmåga.
- serviceinriktad, och tycker om att samarbeta med både kollegor och andra myndigheter.
- noggrann, strukturerad och ansvarstagande med god administrativ förmåga. Du kan självständigt slutföra uppgifter inom utsatta tidsramar och driver dina ansvarsområden med god planering och prioritering.
- stabil i en utmanande arbetsmiljö.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Villkor
Tillsvidareanställning. Heltid
Information om arbetsgivaren
Våra medarbetares olika kunskaper, kompetenser och perspektiv skapar nya möjligheter och är en viktig del i att vara en hållbar och välkomnande kommun. Vi eftersträvar och värdesätter de kvaliteter som tex. en jämn könsfördelning, anställda med funktionsnedsättning och olika etnisk och kulturell bakgrund tillför våra arbetsplatser. Vi ser därför gärna en mångfald av sökande till alla våra tjänster. Lidköpings kommun vill arbeta med att skapa den goda arbetsplatsen där alla medarbetare ges möjlighet att bygga upp, utveckla och förbättra sin hälsa genom ett aktivt friskvårdsarbete. Läs mer om vilka förmåner du har när du jobbar i Lidköpings kommun. https://lidkoping.se/naringsliv-och-arbete/jobba-i-lidkopings-kommun/darfor-ska-du-jobba-hos-oss/ .
Lidköping — en välkomnande och hållbar kommun.
Lidköpings kommun har cirka 40 000 invånare och ett vackert läge vid Vänerns södra strand. Närheten till vattnet, Kållandsö med Läckö slott och berget Kinnekulle innebär tillgång till natur- och fritidsupplevelser utöver det vanliga. Lidköpings kommun satsar på framtiden. Här finns utrymme och vilja till förändring. En god livsmiljö, närhet och samverkan ger oss möjligheterna.
Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Johan Stern
0510-77 02 64
Johan Stern
0510-770264
Johan Stern Miljö och byggchef
0510 -770264
Johan Stern, miljö- och byggchef
0510-770264
Ann-Charlotte Williamson/Miljö- hälsoskyddschef
0510 77 18 15
Maria Carlsson / Miljö- och hälsoskyddsinspektör
0510 77 18 13
Ann-Charlotte Williamson/ Miljö- hälsoskyddschef
0510 77 18 15
Annika Grimling /Livsmedelsinspektör
0510 77 11 31
Anna Fermsgård / Miljö- och hälsoskyddsinspektör
0510 77 18 16