Alkohol- och tobakshandläggare till Miljöenheten i Laholms kommun

Alkohol- och tobakshandläggare till Miljöenheten i Laholms kommun

Arbetsbeskrivning

Om Laholms kommun

Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke. 

Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott bemötande


Vi på Miljöenheten ansvarar för tillsyn, prövning samt information och rådgivning inom områdena miljö, livsmedel, serveringstillstånd, tobak samt hälsoskydd. Dessutom arbetar vi aktivt med miljöfrågor i den kommunala planeringen. På Miljöenheten är vi ett team på cirka 12 personer som arbetar tillsammans för att ha en god service gentemot Laholms kommun medborgare och företagare.



Om arbetsplatsen
Vi på Miljöenheten ansvarar för tillsyn, prövning samt information och rådgivning inom områdena miljö, livsmedel, serveringstillstånd, tobak samt hälsoskydd.

Dessutom arbetar vi aktivt med miljöfrågor i den kommunala planeringen. På Miljöenheten är vi ett team på cirka 12 personer som arbetar tillsammans för att ha en god service gentemot Laholms kommuns medborgare och företagare.

Ett av miljöenhetens uppdrag är att säkerställa en god efterlevnad av alkohol- och tobakslagstiftningen på kommunens restauranger gällande serveringstillstånd och försäljningsställen gällande tobakstillstånd. Kraven på service och rättssäkerhet i hanteringen är hög och informerar och rådge de företag som bedriver och vill bedriva verksamhet i Laholms kommun. Miljöenheten vill bidra till att skapa goda restaurang- butiks- och boendemiljöer för kommunens invånare samt bra förutsättningar för tillståndshavarna att konkurrera på lika villkor. För närvarande finns det 33 verksamheter med serveringstillstånd och 19 verksamheter som har tobakstillstånd i kommunen.

Miljöenhetens har sitt kontor i stadshuset i Laholms kommun där det precis utanför går regionala bussar samt lokalbuss till och från tågstationen.

Om tjänsten
Vi erbjuder ett spännande uppdrag med stor variation i en engagerad enhet. Du kommer att handlägga, utreda och administrera ansöknings- och åtgärdsärenden enligt lagen om tobak och liknande produkter, lagen om tobaksfria nikotinprodukter, lagen om handel med vissa receptfria läkemedel samt alkohollagen och exempelvis genomföra tillsyn på försäljningsställen och serveringsställen. Du förväntas driva, planera och strukturera arbetet på egen hand. Arbetet innebär bland annat kvalificerad ärendehandläggning med juridisk och ekonomisk bedömning, men även administrativa arbetsuppgifter som följer med handläggningen exempelvis expediering av handlingar och fakturering. En viktig del av arbetet är att på ett bra sätt ge information och på ett lättförståeligt och tydligt sätt kommunicera lagens bestämmelser till handlarna och krögarna.

Att avge yttranden till Spelinspektionen kan också förekomma. Medverka vid uppdateringar av styrdokument. Dessutom föredragning i Samhällsbyggnadsnämnden av beslutsärenden rörande alkohol och tobak.

Är du den vi söker?
Vi söker dig med högskoleexamen med inriktning mot ekonomi/ juridik/ statsvetenskap eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du tidigare erfarenhet av handläggning av serveringstillstånd och tillsyn av dessa är detta mycket meriterande.

Noggrannhet, flexibilitet och känsla för service och gott bemötande är egenskaper som är värdefulla i arbetet. Du ska kunna arbeta självständigt men även ha god samarbetsförmåga och ha hög kommunikativ förmåga. Du ska ha en god förmåga att kunna uttrycka dig klart i både tal och skrift. Datorvana är ett krav. På kontoret använder vi oss av ärendehanteringssystemet AlkT. Har du kunskap i AlkT är detta meriterande. Du klarar av att växla arbetstempo och prioritera mellan arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättningen. Tjänsten kräver att du ha B-körkort.

Om anställningen och tillträde
Vi erbjuder ett 6 månaders vikariat med start i januari eller februari.

Intervjuer sker löpande under annonstid

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv.

Antal tjänster: 1

Lön
Vi tillämpar individuell lönesättning.

Övriga upplysningar
Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken

Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.
Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024