OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen, Stab, Socialt arbete
2 tjänster
Sista ansökningsdag: 2013-11-12
I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks.
Falun, Borlänge, Gagnef, Säter, Smedjebacken och Ludvika som är de kommuner som ingår i Falun- Borlängeregionen kommer tillsammans med Hedemora kommun att samarbeta i ett gemensamt kontor vad avser handläggning av alkohol, tobak samt receptfria läkemedel. Planerad start är 1/1 2014 förutsatt att samtliga kommuner beslutar att ingå i samarbetet vilket kommer att vara klart inom kort
Under en tid har ett samarbete i frågorna avseende alkohol, tobak samt receptfria läkemedel utretts och i samband med att några handläggare nu har gått och går i pension har frågan om samarbete intensifierats. Kontoret kommer att vara placerat i Falu kommun på dess socialförvaltning med tillgång till arbetsplatser, mötesrum samt reception. Två utsedda medarbetare finns redan på plats och vi söker nu ytterligare två handläggare till det nya kontoret. En gemensam nämnd kommer att bildas där samtliga ingående kommuner är representerade med ledamöter, en ordinarie och en ersättare
Anställningsvillkor
Befattningarna är tillsvidareanställningar på heltid. Tillträde fr.o.m. 2014-01-01.
Arbetsuppgifter
Som handläggare på det nya kontoret kommer du att arbeta med ansökningar av serveringstillstånd. Arbetet innebär att ge information om alkohollagstiftningen och kommunernas riktlinjer för serveringstillstånd till olika frågeställare. Du ska också utifrån ansökan, utreda förutsättningar för serveringstillstånd utifrån riktlinjer och gällande lagstiftning samt lägga fram förslag till beslut för den gemensamma nämnden. Vissa beslut kommer att delegeras till handläggaren utifrån beslut i nämnden. Arbetet innebär också en tät samverkan med andra alkoholhandläggare i länet samt länsstyrelsens särskilt utsedda handläggare. Du kommer också att ansvara för tillsyn av de restauranger som har tillstånd samt även försäljningsställen som har försäljning av receptfria läkemedel, folköl och tobak. I samband med utredningar och tillsyn kommer du även att samarbeta med andra myndigheter som Polismyndigheten och Skatteverket samt Räddningstjänsten och Miljöförvaltningen. Kvälls och nattjänstgöring kommer att förekomma i samband med tillsynsinsatser. Kontoret kommer att vara nytt vilket också innebär att du tillsammans med övriga medarbetare tar ett stort ansvar för att utveckla verksamheten till ett av de bästa alkoholhandläggarkontoret i landet.
Tillräckliga kvalifikationer (minimikrav)
Adekvat högskoleutbildning med inriktning på social-, samhällsvetenskaplig-, juridisk-, eller motsvarande inriktning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav liksom förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och du ska ha en väl dokumenterad förmåga till: ansvarstagande, flexibilitet, samarbetsförmåga samt vara serviceinriktad.Körkort krävs samt vana att arbeta med IT-baserade system.
Meriterande kvalifikationer
Erfarenhet av alkoholhandläggning, ekonomikunskaper samt övrigt samhällsinriktat arbete
Övrigt
Personlighets- och förmågetester kommer att genomföras av arbetsgivaren.
Upplysningar
Ingalill Frank socialchef 023-82006
Daniel Johansson alkoholhandläggare Falun 023-82113
Bertil Stoltz projektledare Falun-Borlängeregionen 0705-866664
Jonas Dofs alkoholhandläggare Borlänge 0243-74114
Fackliga företrädare
SSR Jan Nyberg, 023-82167
Vision Christina Johansson, 023-82110