OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mitt emellan två universitetsstäder, Uppsala och Stockholm, ligger Upplands Väsby. Här bor cirka 38 600 invånare, som har tillgång till bra kommunal och kommersiell service.
Kommunen har goda kommunikationer till Stockholm, Uppsala och Arlanda. Miljö- och häl-soskyddskontorets lokaler har nära till bussar och pendeltågstation där även Upptåget stannar.
Läs gärna mer på www.upplandsvasby.se.
Till Miljö- och hälsoskyddskontoret söker vi
Alkoholhandläggare
Arbets- och arbetsplatsuppgifter
Alkoholhandläggaren ska svara för handläggning av ansökningar om serveringstillstånd vilket innebär prövning enligt alkohollagens regler. I tjänsten ingår att ha tillsyn över restauranger med serveringstillstånd samt över försäljning av folköl, tobak och receptfria läkemedel. Tjäns-ten innebär också viss tillsyn enligt livsmedelslagen samt utfärdande av lotteritillstånd. I arbe-tet ingår också att informera restaurangägare med serveringstillstånd och försäljningsställen angående förändringar som berör deras verksamheter och svara på frågor samt rapportering av statistik och uppgifter till andra myndigheter.
Tillsynen av restauranger är delvis förlagd på kvälls- och nattetid och innebär besök på plats men också en kontroll löpande av att tillståndshavaren uppfyller kravet på god vandel och ekonomisk skötsamhet. Arbetet kräver nära samarbete med andra myndigheter som, polis-myndigheten, skatteverket, räddningstjänsten, livsmedelsverket med flera.
Som handläggare kommer du att ingå i en arbetsgrupp som ansvarar för livsmedel, alkohol, tobak m.m.
Kvalifikationer
Du som söker har relevant högskoleutbildning eller annan utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tjänsten innebär till stor del självständigt arbete och förut-sätter god förmåga till egna initiativ. Det är meriterande om du har erfarenhet av hand-läggning av ärenden inom ämnesområdena.
Du måste ha god kännedom om aktuell lagstiftning och ha adekvat specialistkunskap. Efter-som arbetet förutsätter många kontakter med verksamhetsutövare och allmänhet är det viktigt att du är tydlig samt serviceinriktad och har intresse av att hjälpa andra. Du är en lugn och stabil person med gott omdöme och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du bör även vara drivande och avsluta de arbetsmoment du ansvarar för.
Kontoret använder ärendesystemen Ecos och Lex.
Arbetet utförs runt om i hela kommunen och du måste därför ha B-körkort men du behöver inte ha tillgång till egen bil.