Alkoholhandläggare

Alkoholhandläggare

Arbetsbeskrivning

Sundsvalls kommun har ungefär 8000 medarbetare och är betydelsefull för vårt samhälle. Vi är Sundsvalls största arbetsgivare med flera arbetsplatser inom olika verksamheter och runt 300 olika yrken.

Kommunen har ett stort uppdrag i att skapa nytta för alla våra invånare. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på.

Sundsvalls kommun är inne i ett spännande skede. Vår kommun är en del av den gröna omställningen i Norra Sverige där det står klart med en stor etablering som kommer att leda till många nya jobb och därmed många nya invånare. Vi förbereder oss för fullt med att bland annat bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.

Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen innefattar verksamheter som ansvarar för socialtjänstinsatser inom Individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknadsåtgärder och integration. Inom förvaltningen ligger även ansvaret för att bedriva vuxenutbildning. Förvaltningen bildades 2020 och består av ca 700 medarbetare. Alkohol- och tobaksenheten är centralt placerad i denna organisation med stabschefen som ansvarig chef för verksamheten.

Sundsvall är en krogtät stad med ett aktivt restaurang- och nattliv. Sundsvalls kommun hanterar även ansökningar och tillsyner över serveringstillstånd och tobaksförsäljning i Timrå kommun enligt avtalssamverkan. Alkohol & tobaksenheten behöver nu utöka sin bemanning för att kunna fortsätta upprätthålla en god tillgänglighet och service samtidigt som vi hanterar inkomna ansökningar och bedriver tillsynsverksamhet enligt lagens intentioner. Enheten kommer att bestå av tre personer som tillsammans får ansvar för att handlägga nya ansökningar om tillstånd för servering och tobaksförsäljning samt bedriva tillsyn över verksamheterna i de båda kommunerna.

Alkohol- & tobaksenheten vill i dialog och samverkan med restaurangbranschen och berörda myndigheter verka för en bra restaurangmiljö som präglas av en ansvarsfull alkoholhantering i båda kommunerna. Det är viktigt för oss att invånare och besökare i Sundsvall och Timrå har tillgång till trygga och säkra krogmiljöer. Vi har även som mål att tobaksförsäljningen inom vårt geografiska område ska skötas på ett ansvarsfullt sätt och i enlighet med gällande lagstiftning.

ARBETSUPPGIFTER
Alkohol & Tobaksenheten ansvarar för att pröva ansökningar om serveringstillstånd samt försäljning av tobak. Enheten ansvarar även för att genomföra tillsyn av de tillstånd som beviljats, internt och tillsammans med andra myndigheter. Vi har bland annat ett nära samarbete med Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Räddningstjänst och Miljönämnd.

Dina arbetsuppgifter som handläggare är att ta emot ansökningar, utreda tillståndssökarens lämplighet och besluta om tillstånd ska ges eller inte. I arbetet ingår även att utföra tillsyner på de restauranger och försäljningsställen som beviljats tillstånd för att säkra att servering och försäljning sker på ett ansvarsfullt sätt. Arbetet innehåller såväl administrativt arbete som kontakter med krögare och handlare.

Utöver tillståndsprövning och tillsyner ingår även att regelbundet hålla utbildningar för serveringspersonal enligt konceptet Ansvarsfull Alkoholservering, tillsammans med andra utbildare och myndigheter, i våra arbetsuppgifter.

Tjänstgöring under kväll/natt och helg förekommer regelbundet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning såsom exempelvis socionom, ekonom, jurist med kunskap i offentlig rätt eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du behöver ha god kunskap i att tolka och tillämpa lagar, riktlinjer, domar mm och har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning. Vi vill att du har ett intresse av arbetsområdet och erfarenhet av att samarbeta med olika myndigheter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med tillståndsprövning, skyddslagstiftning och ekonomisk granskning då detta är viktiga utgångspunkter i arbetet.

Tjänsten kräver goda samarbetsförmågor för såväl intern som extern samverkan. Vi ser därför att du har en dokumenterat god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du behöver vara trygg i din roll som myndighetsperson, självgående och strukturerad. Du kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift och är tydlig i dina budskap. Arbetsuppgifterna kräver att du även har god datavana och erfarenhet av att arbeta i olika system.

Ett professionellt och bra bemötande är en viktig del i arbetet för att skapa en god kontakt med de medborgare och företag vars ärenden du hanterar. Handläggarrollen kräver att du har förmåga att göra objektiva och sakliga bedömningar samt att du vågar ställa krav och fatta beslut utifrån din roll som myndighetsperson. Vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper.

B-körkort krävs för tjänsten.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024