OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för bl.
a. individ- och familjeomsorg, flyktingmottagning, kommunal vuxenutbildning och arbetsmarknadsåtgärder. Vår förvaltningsverksamhet bedrivs i fyra verksamhetsområden; Arbete & försörjning, Myndighet, Stöd & behandling samt Vuxenutbildning.
Arbetet som alkoholhandläggare är självständigt och innebär mycket eget ansvar. Samverkan med andra förvaltningar inom kommunen och andra myndigheter såsom Polismyndigheten, Skatteverket och Räddningstjänsten utgör en viktig del i arbetet vilket ställer krav på att du har en god samarbetsförmåga. Handläggning och tillsyn vad gäller serveringstillstånd utförs idag också åt Arbogas och Kungsörs kommuner. Arbetet sker således gentemot tre nämnder och kontakt med både politiker och tjänstemän i samtliga kommuner är återkommande i arbetet.
Arbetsuppgifter
Vad gör man som alkoholhandläggare?
Arbetet innehåller såväl administrativt arbete som fysiska kontakter. Du kommer att utreda sökandens förutsättningar och möjligheter att beviljas serveringstillstånd, med utgångspunkt i alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter, lagarnas förarbeten samt rättspraxis på området. Du kommer utifrån det att göra bedömningar och skriva utredningar med förslag till beslut. Handläggningsförfarandet är i hög grad digitaliserat. Du kommer därefter också att muntligen föredra ärenden för nämnd och fatta beslut på delegation av nämnd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Handlägga ansökningar om serveringstillstånd och tillstånd för försäljning av tobaksvaror.
- Utföra tillsyn på de restauranger och försäljningsställen som beviljats tillstånd, för att säkra att servering och försäljning sker på ett ansvarsfullt sätt. Tillsynen avser serveringstillstånd, folköl, tobak, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare samt receptfria läkemedel
- Upprätta/revidera styrdokument och planer
- Utbildningsinsatser
- Kontakter med andra myndigheter
- Särskilda utredningsuppdrag
Även om arbetet är självständigt, finns ett länsgemensamt nätverk av handläggare i Västmanland, vilket ger inspiration och stöd i yrkesspecifika frågor. I tjänsten ges också möjligheter att påverka verksamheten.
Arbete på kvällar/nätter/helger förekommer i samband med tillsyn.
Kvalifikationer
Vem är du?
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning inom område som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten. Du är trygg i din roll som myndighetsperson, självgående och strukturerad samt har en förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete sedan innan. Tillståndsprövningar och tillsyn innefattar i stor utsträckning granskning av ekonomi, det är därför bra med kunskap om och vana att läsa bokföring, redovisning och annan ekonomisk dokumentation. I utredningarna kan även stöd behöva sökas i annan lagstiftning, det kan därför vara till fördel om man har vana och trivs med att eftersöka juridisk information och läsa rättsliga dokument.
Arbete sker i huvudsak gentemot restauranger och butiker vilket ställer krav på ett professionellt bemötande och tydlig kommunikation i dialogen med våra lokala krögare och butiksägare. Berörda lagstiftningar är dock främst skyddslagstiftningar vilket innebär att arbetet i första hand syftar till att minimera de sociala och medicinska skadeverkningar som är kopplade till konsumtion av alkohol och tobak.
Välkommen med din ansökan!
Vår kommun
Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag.
Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.