OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Socialförvaltningen har sina lokaler i Farsta centrum.
Tillståndsenheten består av en tobaksektion och en alkoholsektion med en sektionsövergripande administration. Enhetens uppdrag är att säkerställa en god efterlevnad av alkohol- och tobakslagen i stadens restauranger gällande serveringstillstånd och försäljningsställen gällande tobakstillstånd. Kraven på service och rättssäkerhet i hanteringen är höga och vi ska på alla sätt hjälpa de företagare som vill bedriva sin verksamhet i Stockholms stad. Vi vill bidra till att skapa goda restaurang- butiks- och boendemiljöer för stadens medborgare samt bra förutsättningar för tillståndshavarna att konkurrera på lika villkor. För närvarande finns cirka 2200 serveringstillstånd och cirka 1000 tobakstillstånd i Stockholms stad. Tillståndsenhetens alkoholsektion består för närvarande av 17 handläggare, en gruppledare, en biträdande enhetschef och en enhetschef. Enhetens tobakssektion består av en biträdande enhetschef och nio handläggare. Enhetens administration består av fem assistenter och en biträdande enhetschef. Enheten har också tillsynsansvar för alkohol, e-cigaretter, folköl, tobak samt kontroll av vissa receptfria läkemedel.
Vi söker nu två handläggare/utredningssekreterare till tillståndsenhetens alkoholsektion. Tjänsterna är visstidsanställningar som beräknas pågå i sex månader, med möjlighet till förlängning.
Om tjänsten som alkoholhandläggare
Som alkoholhandläggare vid tillståndsenheten utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande serveringstillstånd. Vid ansökningstillfället ska det sökande bolaget styrka att förutsättningar för sökt tillstånd finns. Det är din uppgift att granska handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. Du utreder självständigt brister som kan påträffas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt alkohollagens bestämmelser och stadens riktlinjer för serveringstillstånd. Det ingår viss tillsyn ute på fält.
För att skapa en trygg och säker restaurangbransch på lika villkor kontrollerar vi tillståndshavarnas personliga lämplighet, bolagens ekonomi och varifrån pengar kommer som finansierar verksamheterna. Vi har i uppdrag att bekämpa ekonomisk brottslighet och en del i detta är den ekonomiska prövningen. Rollen som alkoholhandläggare innefattar även utredning av ekonomiska frågor så som granskning av årsredovisning, bokföring, aktiebolagsregler och revisionsregler.
Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en utvecklande handläggartjänst med många utåtriktade kontakter samt utgöra en viktig faktor för Stockholms företagare och i många av Stockholms festivaler och arrangemang. Du får även arbeta med den sociala skyddsaspekten att se till att alkohol serveras och hanteras ansvarsfullt, vilket bidrar till en tryggare miljö i nattlivet.
Din kompetens och erfarenhet
För denna tjänst krävs att du har:
- högskoleexamen som jurist eller statsvetare
- erfarenhet av myndighetsutövning eller av arbete i en kund- och serviceinriktad verksamhet
- mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du även har:
- kunskap om alkohollagen samt erfarenhet av handläggning och utredning enligt alkohollagen
- erfarenhet av och kunskap om ekonomisk granskning, så som arbete med årsredovisningar, bokföringsregler, aktiebolagsregler, revisionsregler
- erfarenhet av ärendehandläggning och utredning
- erfarenhet av arbete som jurist eller annat relevant juridiskt arbete.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och följande kompetenser: I rollen som alkoholhandläggare är det viktigt att du har en hög serviceförmåga. Du har intresse av och förmåga att hjälpa andra samt anstränger dig för att vänligt leverera lösningar. Eftersom trycket av ärenden tidvis är högt är det viktigt att du både är stabil och strukturerad. Du har förmåga att prioritera och planera om bland flera viktiga arbetsuppgifter och vara effektiv i din handläggning. Du har ett gott omdöme samt ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet i planering, agerande och beslut. Vidare är du noggrann och ansvarstagande med en god känsla för rättssäkerhet.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Cutlip, enhetschef
carina.cutlip@stockholm.se
Eva Åsander, HR-konsult
08-508 11 519, eva.asander@stockholm.se
Carina Cutlip, Enhetschef
08-508 25 057
Anna Nordahl, HR-konsult
08-508 11 734