OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!
Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.
Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.
Miljöenheten, som är en av Samhällsbyggnadskontorets fyra enheter, ansvarar för den tillsyn som kommunen är ålagd enligt miljöbalken, livsmedelslagen, tobakslagen, strålskyddslagen, samt lagen om handel med vissa receptfria läkemedel och följdförfattningar till dessa. Från och med 2017-01-01 kommer Miljöenheten även att ansvara för tillsyn enligt alkohollagen, om erforderliga beslut fattas av politiken.
ARBETSUPPGIFTER
Som alkoholinspektör ska du tillsammans med kollegor bidra till att kommunens tillsyn och handläggning bedrivs i enlighet med alkohollagen samt verka för att servering och försäljning sker i enlighet med lagen. Uppdraget innebär att vara serviceinriktad och pedagogisk för att bidra till ett gott företagsklimat.
Du kommer att arbeta med myndighetsutövning enligt alkohollagen, AL. Utredningsarbete som alkoholinspektör innefattar även ärende, tjänsteskrivelser som till exempel, delegation, avgifter samt besvarande av enkäter och deltagande i näringslivsundersökningar.
Tillsynsdelen i Alkohollagen ska skötas i enlighet med lagstiftarens intentioner. Detta medför kvälls/nattarbete.
Eftersom trycket av ärenden tidvis är stort är det också nödvändigt att kunna prioritera bland flera viktiga arbetsuppgifter.
I vissa situationer är det också nödvändigt att kunna släppa den egna planeringen för att kunna hjälpa till där du mest behövs och förmåga till flexibilitet och omprioriteringar värdesätts.
Ansvartagande och känsla för rättsäkerhet är viktiga delar i tjänsten liksom förmågan att inge förtroende vid kontakten med näringen och samverkanspartner.
Oregelbunden arbetstid förekommer.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som adekvat, exempelvis inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller socionomutbildning, alternativt annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig.
Du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning samt minst ett års erfarenhet av utredande ärendehandläggning inom alkohollagens område. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med ekonomisk granskning och/eller arbete i en politiskt styrd organisation.
Du har kunskap om alkohollagen och förvaltningslagen samt god datorvana.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i IT-verktyget Alk-T.
Du uttrycker dig mycket väl på svenska i både tal och skrift.
Giltigt B-körkort är ett krav.
Ansökningar kommer att behandlas löpande under ansökningstiden och kallelse till intervju kan därför ske under hela perioden.
ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Samhällsbyggnadschef Marie Jonsson
0152-29365
Alkoholinspektör Berit Rydberg
0152-29656
Miljöinspektör Anna Hammarström
HR-specialist Lina Svensson
0152 291 64
Miljöinspektör/Samordnare Anna Hammarström
0152-292 96
Livsmedelsinspektör Karolina Biel
0152-299 96
Miljöinspektör Linda-Mari Ericsson
0152-292 85