Alkoholinspektör

Alkoholinspektör

Arbetsbeskrivning

En tjänst, heltid (100%), tillsvidare. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är alla medborgare lika viktiga. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Varje medarbetares kunskap, engagemang och bemötande är en viktig del av den samlade bilden av kommunen.

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen är Social- och arbetsmarknadsnämndens professionella stöd och svarar för individ- och familjeomsorg, stöd till ensamkommande asylsökande barn, stöd till barn som beviljats permanent uppehållstillstånd, övrigt integrationsstöd samt arbetsmarknadsstöd och vuxenutbildningar. Förvaltningen arbetar även med tillståndsprövning och tillsyn över servering av alkoholdrycker och detaljhandel med öl, tobak och receptfria läkemedel.

Arbetsuppgifter
Enheten är organiserad direkt under förvaltningschef och arbetet innebär handläggning av serveringstillstånd och tobakstillstånd samt tillsyn och kontroll enligt alkohollagen, lag om tobak och liknande produkter samt lag om receptfria läkemedel i detaljhandeln.
Samverkan med andra myndigheter ingår, och också att arbeta förebyggande, till exempel genom att föreläsa vid utbildningar. I tjänsten ingår tillsynsbesök hos befintliga tillståndshavare samt i detaljhandeln. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid.
Enheten består av tre inspektörer.

Kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du:

- Har högskoleutbildning inom rättstillämpning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
- Erfarenhet av att arbete med myndighetsutövning.

Meriterande
- Meriterande är goda kunskaper i alkohol- och tobakslagstiftningen och god förmåga att läsa och tolka lagtexter och domar.
-Att självständigt organisera och prioritera i ditt arbete och viljan till att ta egna initiativ är stor. - har erfarenhet av myndighetsutövning och kunskap om ekonomisk granskning
- Är förtroendeingivande, lyhörd och bra på att kommunicera i tal och skrift på svenska då en stor del av arbetet innebär kontakt med människor och andra myndigheter
- Kan driva utveckling och ständiga förbättringar inom ramen för uppdraget.

Du förväntas bidra till att uppfylla mål för verksamheten som innebär att tillståndshavare och tillståndssökande som möter oss upplever hög grad av tillgänglighet, professionalitet och gott bemötande. Som person är du förtroendeingivande, samarbetsorienterad och strukturerad. Du är bra på att skapa goda relationer och på att bemöta människor professionellt oavsett vilka du möter och i vilket sammanhang.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Du kommer att få möjlighet till friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme och arbeta utifrån årsarbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Östersunds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2022
  • Ansök senast: 8 maj 2022

Liknande jobb


Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024

Utredare

Utredare

27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024