Alkoholinspektör till Livsmedelsenheten

Alkoholinspektör till Livsmedelsenheten

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av service, folkhälsa och utredningsarbete? Då har vi tjänsten som passar dig!

Om tjänsten
Tjänsten är förlagd på Miljöavdelningens Livsmedelsenhet. Som alkoholinspektör har du en central och viktig roll under hela processen gällande serveringstillstånd. Du ansvarar för ärendegången och samlar in material och analyser samt sammanställer remissvar från berörda instanser såsom Skatteverket, kronofogde- och polismyndigheten m.fl. Utredningarna är breda och kräver kompetens inom många områden.

I rollen som alkoholinspektör behövs noggrannhet och vana av myndighetsutövning. Arbetet är självständigt och fordrar integritet och ett gott etiskt förhållningssätt men även ett gott förhållningssätt mot näringslivet samt andra myndigheter. Som alkoholinspektör bidrar man även inom andra delar av enhetens tillsynsområden där kompetens inom utredning krävs, exempelvis ansökningar om tillstånd för tobaksförsäljning.

I den här tjänsten ingår tillsyn både dagtid, kvällstid och nattid. Vi har en långt gången delegation av ansvar och befogenheter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• planera tillsynsarbete och genomföra tillsynsbesök
• självständigt handlägga kvalificerade arbetsuppgifter 
• skriva rapporter och formulera beslutshandlingar

Kompetenskrav

• högskoleexamen om minst 180 hp inom ekonomi eller juridik eller annan högskole- eller universitetsutbildning inom samhällsvetenskapliga området eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• B-Körkort

För tjänsten vill vi att du är noggrann, strukturerad och effektiv i din handläggning. Du är ansvarstagande med en god känsla för rättssäkerhet samt är tydlig i din kommunikation med intressenter. Du trivs med att ge service och fungerar som ett stöd till de sökande genom processen och du skapar även förtroendeingivande relationer med samverkanspartners. Vidare har du god samarbetsförmåga och delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter till dina kollegor. Du har förmåga att vara trygg och stabil även i pressade situationer. 

Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du lätt kan kommunicera med kollegor och andra parter, samt att du skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av handläggning enligt alkohollagen eller annat utredningsarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
På Miljöavdelningen är vi över 50 engagerade medarbetare som jobbar på Bygg- och miljönämndens uppdrag. Tjänsten är förlagd till Livsmedelsenheten. Vår livsmedelsenhet arbetar i branschgrupper utifrån livsmedelslagen, tobakslagen, alkohollagen och lagen om handel med vissa receptfria läkemedel. Vi arbetar helt digitalt i ett av Örebros modernaste kontor.

Vi jobbar tillsammans för att nå våra gemensamma mål om att skapa bra förutsättningar för våra företag som är verksamma i kommunen. Vi hjälper de som vill göra rätt med ett aktivt förebyggande arbete, god service, god tillgänglighet och utmärkt bemötande. Vårt fokus är att vår tillsyn ska ge effekt och göra nytta. Du förväntas kunna ta ansvar för genomförandet av din del av uppdraget och samtidigt bidra till gruppens måluppfyllelse.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 3 februari.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2023
  • Ansök senast: 3 februari 2023

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024