Allmänutredare till socialförvaltningen

Allmänutredare till socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning

Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänstområdet.

Det innebär att förvaltningen erbjuder tjänster och service till stadens stadsdelsnämnder samt bereder frågor till kommunstyrelsen om stadens socialtjänst. Avdelningen för stadsövergripande sociala frågor verkar för att öka kvaliteten och likställigheten i stadens socialtjänst genom riktlinjearbete, utbildningsverksamhet och stöd till utvecklingsarbete bland annat genom utveckling av nya arbetsmetoder. Verksamheten ska stödja stadsdelsförvaltningarnas arbete och innefattar många komplexa uppdrag, både på kort- och lång sikt. Arbetet sker i nära samarbete med stadshuset, både stadsledningskontoret och rotlarna, främst social- och trygghetsroteln. Avdelningen består av kompetenscenter vuxna där det idag arbetar nio utredare, två MI-utbildare, två romska brobyggare och arbetet leds av en enhetschef. Övriga verksamheter på avdelningen för stadsövergripande sociala frågor är kompetenscenter barn och ungdom, kompetenscenter funktionshinder, enheten för digitalt verksamhetsstöd, tillståndsenheten, LSS-hälsan samt enheten för juridik, upphandling och föreningsstöd.

Din roll som allmänutredare

Som allmänutredare på avdelningen för stadsövergripande sociala frågor har du som huvuduppdrag att arbeta för likställighet, rättssäkerhet och samordning inom socialtjänstens olika områden i staden. Tjänsten innefattar att hantera inkommande uppdrag löpande, såsom att skriva tjänsteutlåtanden, svara på frågor och remisser samt genomföra utredningsuppdrag. Du kommer bland annat leda nätverk och arbetsgrupper samt hålla i utbildningar för stadens medarbetare. I rollen ingår det även att arbeta i verksamhetsnära system samt fungera som en länk mellan din enhet och förvaltningens övriga verksamheter gällande övergripande digitaliseringsarbete.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig som har

- socionomexamen eller annan samhällsvetenskaplig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- flerårig arbetslivserfarenhet inom något av socialtjänstens verksamhetsområden som rör vuxna, antingen som utredare/projektledare/metodstödjare och/eller som chef
- erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
- god systemvana och intresse för digitalisering
- goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har

- en magister/masterexamen eller utbildning på högre nivå
- erfarenhet av att arbeta och samverka med Regionen
- arbetslivserfarenhet som utredare på en övergripande nivå och hanterat frågor som rör flera av socialtjänstens verksamhetsområden
- vana av att hålla i utbildningar
- erfarenhet av projektledning.

Som allmänutredare hos oss behöver du vara flexibel, utvecklingsinriktad och snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Du kommer självständigt ansvara för att driva dina uppdrag framåt vilket innebär att du behöver vara målorienterad och kan planera, organisera samt slutföra ditt arbete inom angivna tidsramar. Eftersom du kommer ha nära kontakt med både interna- och externa aktörer är det viktigt att du har lätt för att samarbeta samt är trygg i dig själv och i kontakten med nya människor. Du ser samband och kopplingar mellan olika frågor och bidrar till att eftersträva ett sammanhållet arbete med hög kvalitet. Då tjänsten innefattar att hålla i utbildningar samt leda nätverk och arbetsgrupper ser vi att du har vana av att prata inför både små och stora grupper.

I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.

Vad erbjuder vi?

Vår arbetsplats ligger vid Farsta centrum. Hit tar du dig enkelt med tunnelbana, buss eller pendeltåg. Hos oss startar din anställning med att du deltar i en gedigen introduktion där du blir tilldelad en mentor, allt för att du ska lära dig arbetet på bästa sätt. Vi tillämpar flexibel arbetstid och det finns möjlighet till friskvårdsersättning. Läs gärna mer om våra förmåner https://jobba.stockholm/formaner/

Din ansökan
Just nu pågår ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan att du som kandidat skickar in ditt personliga brev. Detta genomförs på ett antal utvalda rekryteringar. Vid bedömningen av din ansökan för denna roll kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med din ansökan. Vi önskar att du svarar konkret och tydligt på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt

I denna rekryteringsprocess kommer de kandidater som går vidare få göra ett arbetsprov. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande!

Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare/handläggare inom VA-avdelningen

Utredare/handläggare inom VA-avdelningen

29 november 2024

29 november 2024

Processledare

Processledare

29 november 2024

29 november 2024