OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Att behålla kontakten med tidigare studenter, dvs. våra alumner, är viktigt för Göteborgs universitet.
Alumnverksamhet skapar och utvecklar goda relationer med tidigare studenter och bedrivs både på central nivå och på fakultets- och institutionsnivå. Till den centrala alumnfunktonen som är placerad på Kommunikationsenheten, söker vi nu en alumnsamordnare med strategiskt och operativt ansvar för att utveckla och stärka verksamheten.
Kommunikationsenheten är en del av universitetets gemensamma förvaltning och har ett övergripande ansvar att stödja, samordna och utveckla universitets kommunikation, öka kännedomen om universitetet och etablera relationer med omvärlden. Här arbetar idag cirka 35 medarbetare inom kommunikationsområdet inom bland annat press, webb, formgivning, evenemang och studentrekrytering. Kommunikationsenheten har sina lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.
Arbetsuppgifter
Alumnfunktionens viktigaste uppgift är att stärka kontakten mellan universitet och dess alumner, att öka kännedomen om alumnerna som resurs och att stötta olika delar av universitet. Målsättningen är att samverkan med alumner ska vara en självklar del av universitetets utbildning, samverkan, forskning och utvecklingsarbete. Den centrala Alumnsamordnaren fungerar som experter för att underlätta den alumnverksamhet som bedrivs på fakultets- och institutionsnivå och bistår med stöd och råd till de institutioner som önskar starta alumnverksamhet och/eller få kontakt med alumner. Vi vill att du är med och utvecklar alumnverksamheten, både för kontakt med våra nationella och internationella alumner.
Detta är ett relationsskapande uppdrag. Du kommer att arrangera centrala alumnevenemang och hålla kontakten med våra alumner genom olika kommunikationsinsatser, bland annat i sociala medier, på webben, på LinkedIn och via nyhetsbrev. Det ingår i arbetet att skriva och kommunicera på både svenska och engelska, samt att presentera alumnverksamheten i olika sammanhang. Universitetets alumnkontakter administreras via en CRM-databas. Tillsammans med alumnadministratören du kommer du att arbeta med att underhålla databasen, därför behöver du också ha grundläggande databaskunskaper och samarbeta. I arbetet ingår också ansvar för en annonsportal och till viss del att ta emot frågor gällande samverkan med studenter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete i miljöer med många kontaktytor och som är bra på att bygga relationer. Du har god kunskap om kommunikation. Du trivs med att delta i och att bygga relationer i olika publika och sociala sammanhang, nationellt och internationellt.
God datorvana och erfarenhet av att arbeta med sociala medier är en förutsättning för arbetet. Du har erfarenhet av att anordna event och möten och hanterar allt från planering, och utförande till uppföljning. För att trivas i rollen bör du ha hög social kompetens och relationsskapande förmåga. Tjänsten kräver att du är utåtriktad och har lätt för att samarbeta.
• Krav på akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• Krav på erfarenhet av liknande arbete
• Krav på goda kunskaper i minst ett webbpubliceringsverktyg
• Krav på goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
• Krav på erfarenhet av att ta fram målgruppsanpassade budskap och erbjudanden
• Krav på god kännedom om den akademiska miljön
• Meriterande med erfarenhet av arbete med sociala medier
• Meriterande med erfarenhet av att planera, anordna och genomföra större nationella och internationella evenemang
• Meriterande med kunskaper i webbpubliceringsverktyget Drupal
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, 100%, med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Lisbeth Kinnunen, sektionschef, 031-786 1065, lisbeth.kinnunen@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-12-09.
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.