OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.
I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:
- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.
Arbetsplatsbeskrivning
Alviksskolan är en kommunal F-9 skola i Bromma som är integrerad i Stockholms enda F-9 skola för elever med hörselanpassning. Skolan har cirka 1000 elever och här jobbar cirka 180 anställda med att sätta eleven i fokus under hela skoldagen. Vi vill att våra elever ska lyckas i livet genom att få en bra start på Alviksskolan. Våra medarbetare är engagerade, har en stor vilja att utveckla och förbättra skolan. Vi tar gemensamt ansvar på skolan för att göra roliga saker och trivas på arbetsplatsen. Det är viktigt att ha kul på jobbet tillsammans med kollegor och elever! På Alviksskolan har vi ett formativt förhållningssätt, vi gillar att utveckla nya undervisningsmetoder för att mötet mellan elever och oss vuxna på skolan ska bli så bra som möjligt.
Läs mer på http://alviksskolan.stockholm.se/
Arbetsbeskrivning
Som elevassistent vill du vara med och stödja våra elever i skola och på fritids i årskurs 4-6 i våra hörselklasser. Du bidrar till att vardagen i skolan och på fritidshemmet fungerar väl och att omsorgen och det dagliga pedagogiska arbetet bygger på elevernas delaktighet och val. Tillsammans med kollegor medverkar du till att en positiv, meningsfull och utvecklande miljö skapas för varje enskild elev och för hela elevgruppen. Du är ett resursstöd under skoldagen och ansvarar tillsammans med kollegor för fritidshemsverksamheten på eftermiddagen. Du kommer ingå i ett arbetslag på skolan där ett barn med sjukdomen diabetes typ 1 går. Du kommer ansvara för barnets egenvård under hela dagen vilket innebär kontroll av blodsockernivå, beräkning av insulindos utifrån kolhydratintag, fysisk aktivitet och annat som kan påverka blodsockret samt ge insulin. För att skapa ett helhetstänk arbetar vi med konceptet Hela barnet- Hela dagen. Kring varje klass med ca 9-13 elever samverkar ett arbetslag med lärare och fritidspersonal . Med detta tankesätt arbetar vi för att barnens lärande ska löpa som en röd tråd mellan skola och fritids. Elever i våra hörselklasser följer samma läroplan och kursplaner som den övriga grundskolan. Vårt undervisningsspråk är talad svenska men vi ser både nyttan och glädjen med teckenspråk. Vi söker dig som vill vara med och ge våra elever med hörselnedsättning möjlighet att delta i undervisning och kamratskap, utan att hörselnedsättningen begränsar dem.Kvalifikationer
Du ska ha en gymnasieutbildning inom omvårdnadsprogrammet, barn och ungdom eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som elevassistent. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med elever med diabetes. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna. Som person är du engagerad, flexibel och ansvarstagande. Ditt barnfokus är tydligt och du har en positiv attityd till ditt arbete och ditt arbetslag såväl som till hela skolan och enheten. Du samverkar med elever, kollegor och vårdnadshavare på ett lyhört och smidigt sätt och lyssnar, kommunicerar samt hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt. Du handlar i enlighet med fattade beslut, läroplanen, mål, policys och riktlinjer. Du är lugn, stabil och har förmågan att fokusera på rätt saker. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Teckenspråk är meriterande likaså erfarenhet av att arbeta med tecken som stöd.Övrigt
Intervjuer kan ske under ansökningstiden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.