Åmåls kommun söker handläggare till överförmyndarverksamhet

Åmåls kommun söker handläggare till överförmyndarverksamhet

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en handläggare till överförmyndarenheten i Åmåls kommun. En mindre organisation med nära samarbete och snabba beslutsvägar som har ett gemensamt ansvar över ärenden i Åmål, Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle och Årjängs kommuner. 
Låter det intressant? Då ska du definitivt läsa vidare!

Vad erbjuder vi

Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands Överförmyndarnämnd ansvarar för överförmyndarverksamheten inom Bengtsfors, Dals-Ed, Säffle, Åmål och Årjängs kommun. Åmåls kommun är värdkommun och den gemensamma överförmyndarenheten är placerad i Åmål kommuns organisation. Verksamheten består av enhetschef och fyra handläggare. Våra ambitioner är höga och vi erbjuder ett intressant arbete med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter.
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande!


Ditt uppdrag 

I rollen som handläggare på överförmyndarenheten arbetar du med diverse uppgifter på enheten och har frekventa kontakter med både ställföreträdare (gode män/förvaltare) och huvudmän. Handläggarrollen innebär främst att du arbetar med att skriva yttranden och utreda ärenden inom verksamhetsområdet. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare. I tjänsten ingår att informera och samverka med andra intressenter, exempelvis rättsväsendet, kommunala förvaltningar och allmänheten. Andra delar i arbetet som handläggare kan vara granskning av redovisningshandlingar, arvodering samt att utöva tillsyn över ställföreträdarskap. Handläggningen sker främst med stöd av föräldrabalken och förvaltningslagen. Rollen som överförmyndarhandläggare är bred och du kommer att vara behjälplig i flera delar.  


Vem är du

Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Tjänsten kräver förmåga att kunna arbeta självständigt, men även att du motiveras av att samarbeta med andra för att uppnå goda resultat. Som person är du ärlig, engagerad, noggrann och har gott omdöme. Ibland kan du behöva agera i situationer där personer är känslomässigt påverkade, vilket kräver stabilitet och professionalitet. Eftersom en viktig del av arbetet är att rekrytera och informera ställföreträdare, så är det önskvärt att du har lätt för att snabbt skapa nya relationer på ett professionellt sätt. Då det är en liten arbetsplats med högt tempo är det även viktigt att du är en flexibel person som har lätt för att anpassa dig till snabbt ändrade omständigheter. Förmåga att kunna kombinera myndighetsutövning med både serviceanda och integritet är grundläggande egenskaper för den här tjänsten. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. 


Formella kompetenskrav

- Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, exempelvis inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

-Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande.


Meriterande

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller med granskande/utredande verksamhet. Detsamma gäller även erfarenhet av att handlägga ärenden som rör familjerättsliga frågor, så som bodelning och arvsskifte. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper som kan komma att spela en avgörande roll vid tillsättningen. 


Anställningen

Tillsvidareanställning 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Handläggaren är för närvarande placerad vid överförmyndarenheten inom kommunstyrelseförvaltningen, som är organiserad direkt under kommunfullmäktige.


Ansökan

Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.
Varmt välkommen med din ansökan!

(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åmåls Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 juni 2021
  • Ansök senast: 21 juli 2021

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024