Åmåls kommun söker Nämndsekreterare

Åmåls kommun söker Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Ett intressant, meningsfullt och utvecklande arbete i demokratins tjänst!

Vad erbjuder vi

Just nu har vi en plats ledig som nämndsekreterare där du blir en del av vår proffsiga, kunniga och trevliga stabsfunktion som stöttar politiker och förvaltningsledningar i deras viktiga arbete. Tjänsten är i första hand inriktad på barn- och utbildningsnämnden, med tillhörande förvaltning. Som nämndsekreterare befinner du dig i de lokalpolitiska händelsernas centrum och ska utgöra det trygga, kunniga och professionella tjänstemannastöd som de förtroendevalda behöver för att kunna fortsätta styra och utveckla vår kommun. Du kommer även ha i uppdrag att koordinera och arbeta med kommunens åtaganden vid allmänna val i Sverige.
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande!


Ditt uppdrag

Som nämndsekreterare ansvarar du för att arbetet i barn- och utbildningsnämnden genomförs på ett smidigt, korrekt och rättssäkert sätt. I nämndens verksamhetsområde ingår förskola, grundskola, särskola och gymnasieverksamhet med mera. Du hjälper förvaltningschef, nämndordförande och handläggare med allt från att boka möten, sammanställa beslutsunderlag, skicka kallelser, skriva protokoll, ordna justering, anslå protokoll och expediera beslut.
I rollen som nämndsekreterare kan utredningsuppdrag förekomma, kopplade till din nämnd. Inom ramen för ditt uppdrag ingår också att bidra till det gemensamma arbetet med vanligt förekommande uppgifter av karaktären administration/handläggning, såsom hantering av myndighetspost och diarieföring.
I tjänsten ingår dessutom ett uppdrag som valhandläggare. I denna spännande och viktiga roll är du koordinator och drivande i kommunens åtaganden vid allmänna val. Tillsammans med kansli- och utredningschef samt kommunsekreterare är det du som praktiskt planerar, genomför och rapporterar resultat från val.


Vem är du

Du är strukturerad och noggrann som person. Du har förmågan att planera både på kort och lång sikt. Du är bra på att följa rutiner och inarbetade processer men har också förmåga och sinnesnärvaro att behålla lugnet när nya spännande situationer uppstår. Du talar och skriver mycket god svenska och är både erfaren och orädd att arbeta i administrativa IT-system. Du har en god servicekänsla och är bra på att kommunicera. Du sätter en ära i att vara det goda stödet till såväl förtroendevalda som chefer och kollegor.Personliga kompetenser värderas högt.


Formella kompetenskrav

Vi ser gärna att du har någon form av utbildning från högskola/universitet inom relevant ämnesområde, exempelvis statsvetenskap. Akademisk examen är dock inte ett absolut krav, om du har annan utbildning eller erfarenheter som arbetsgivaren bedömer likvärdigt

God förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift

Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande

God datorvana med erfarenhet från flertal IT-system
B-Körkort


Meriterande

Erfarenhet från politiskt styrd verksamhet eller myndighet är starkt meriterande. Även annan form av erfarenhet från verksamhet där ordnade möten, protokoll och beslut förekommer är meriterande, exempelvis näringsliv, föreningsliv, fackföreningsrörelse eller ideell verksamhet.
Kunskap om relevant lagstiftning är starkt meriterande, exempelvis kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen, sekretesslagstiftning och GDPR.
Eftersom du i första hand kommer att arbeta med barn- och utbildningsnämnden, är det meriterande om du har kunskap om grundläggande lagstiftning inom området, exempelvis skollagen.
Då planering och genomförande av allmänna val ingår i arbetsuppgifterna, är det starkt meriterande om du i någon utsträckning arbetat, professionellt eller ideellt, med svenska, allmänna val.


Anställningen

Tillsvidareanställning på 100 % från den 1 december 2021. Anställningen kan kan komma att inledas med sex månaders provanställning.
Nämndsekreteraren är för närvarande placerad vid kansli- och utredningsenheten inom kommunledningskontoret, som är organiserat direkt under kommunstyrelsen. Närmaste chef är kansli- och utredningschefen.


Ansökan

Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.

Varmt välkommen med din ansökan!

(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åmåls Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 oktober 2021
  • Ansök senast: 22 oktober 2021

Liknande jobb


Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

14 november 2024

Handläggare

Handläggare

13 november 2024