OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vad erbjuder vi
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar, cykelförmån och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: https://www.amal.se/bo-arbete-och-miljo/jobba-hos-oss/vart-erbjudande/
Ditt uppdrag
Som socialsekreterare kommer du främst att arbeta med individer som på grund av missbruk, psykisk ohälsa, sjukskrivning eller andra orsaker som behöver ditt stöd för att stegvis närma sig självförsörjning. Vårt arbetssätt bygger på långsiktig planering för individen där samverkan och motivationsarbete är viktiga grundpelare. Du kommer att vara spindeln i nätet som för processen framåt tillsammans med klienten. Våra viktigaste samverkansparter är Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknadsenheten, primärvård, psykiatri, kommunens socialpsykiatri och beroendevård.
Vem är du
Du ska vara intresserad av att arbeta med personer som lider av psykisk och fysisk ohälsa samt personer med pågående eller tidigare missbruk. Erfarenhet av ekonomiskt bistånd eller av att ha arbetat med målgruppen är meriterande.
För att vara framgångsrik i rollen är du en person som är trygg i dig själv och kan möta klienters oro och besvikelser. Du ska kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Det är också viktigt att du är strukturerad och intresserad av att arbeta med handläggning av ekonomiskt bistånd. Det är viktigt att du värderar ett gott bemötande och har en känsla för service. Då arbetet medför en del dokumentation ser vi att du har goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift. För detta uppdrag värderas personliga kompetenser högt.
Formella kompetenskrav
Socionom examen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Goda kunskaper i svenska språket både i tal och skrift.
Anställningen förutsätter att du har B-körkort
Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande
Meriterande
Erfarenhet från att ha arbetat med Instrument X samt FIA är meriterande men inget krav.
Behärskar andra språk än svenska
Anställningen
Vikariat i 1 år på 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Socialsekreterare är för närvarande placerad vid IFO myndighetsutövning inom välfärds- och arbetsmarknads förvaltningen, som är organiserad direkt under Välfärds- och arbetsmarknadsnämnden. Närmaste chef är enhetschef IFOs myndighetsenhet. Anställningen tillsätts under förutsättning att erfoderliga beslut tas.
Ansökan
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.
Kontakta:
Irene Karlsson - Enhetschef IFO
E-post: irene.karlsson@amal.se
Tfn: 0532-17137
Berith Sletten - Verksamhetschef IFO
E-post: berith.sletten@amal.se
Tfn: 0532-17122
Johanna Stolpen - Facklig Akademikerförbundet SSR
E-post: johanna.stolpen@amal.se
Marcus Löfgren - Facklig Vision
Tfn: 079-0655130
Varmt välkommen med din ansökan!
(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).