Ambulerande enhetschef till Södermalms vård- och omsorgsboenden

Ambulerande enhetschef till Södermalms vård- och omsorgsboenden

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.



Välkommen till oss

Äldreomsorgens utförarverksamhet inom våra vård- och omsorgsboenden är i ständig förändring och nu söker vi en erfaren enhetschef till en nyinrättad tjänst som ambulerande enhetschef.

För dig som motiveras av att arbeta kvalitativt med utveckling och innovation i fokus erbjuder vi en fantastisk möjlighet att vara med och driva vår verksamhet vidare.

Södermalms vård- och omsorgsområden har tre områdeschefer och tretton enhetschefer som ansvarar för sex vård- och omsorgsboenden; Katarinagården, Kulltorp, Nytorget, Magdalenagården, Hornskroken och Bergsund. Verksamheterna har totalt ca 450 heltidsanställda medarbetare. Vi arbetar i tvärprofessionella team för att våra boenden ska få så bra förutsättningar som möjligt till en god omvårdnad. På Södermalm har den äldre huvudrollen i sitt liv.

Vi erbjuder

Som chef i Södermalms stadsdelsförvaltning erbjuds du chefsintroduktion samt utbildningsinsatser och seminarium inom aktuella verksamhets- och personalfrågor. Vi tillämpar flextid, sommar- och vinterarbetstid samt olika friskvårdsinitiativ. Som anställd inom Stockholm Stad har du dessutom tillgång till ett kraftigt subventionerat medlemskort till stadens kommunalt drivna simhallar och utomhusbassänger. Vi har även förmånliga priser hos flera gymkedjor. Naturligtvis har vi även friskvårdsbidrag som vi hoppas att du använder!

Din roll

Som ambulerande enhetschef kommer du i perioder att vara placerad i verksamhet där du bäst behövs för att skapa kontinuitet och kvalitet. Du kommer att ersätta ordinarie enhetschef vid planerad eller oplanerad frånvaro. Du kommer att vara anställd som en central resurs på äldreomsorgsavdelningen och din närmsta chef är kvalitetschefen. Vid perioder utan chefsuppdrag kommer du gå in och förstärka i övergripande kvalitets- och utvecklingsarbeten på äldreomsorgsavdelningens kvalitets- och utvecklingsenhet.

I din roll som ambulerande enhetschef ingår:

• ett övergripande resultatansvar för personal-, ekonomi- och verksamhetsfrågor på ett vård- och omsorgsboende
• ett nära ledarskap, där du förväntas arbeta nära medarbetare och brukare och du leder och styr verksamheten resurseffektivt och med hög kvalitet mot uppsatta mål.

Uppdraget innebär att du arbetar med budget, prognos och ekonomisk uppföljning och du ser den självklara kopplingen mellan dessa frågor och den egna verksamhetens utveckling, mål och uppdrag.

Som ledare skapar du goda förutsättningar för delaktighet för medarbetare, brukare och närstående i ditt arbete att driva och utveckla verksamheten.

Din kompetens och erfarenhet

Vi söker dig med ett genuint intresse och engagemang för äldre och utveckling av äldreomsorgen. Du är en god ledare med erfarenhet av att arbetsleda och driva en större verksamhet inom äldreomsorgen eller annan relevant verksamhet. Du ser möjligheter i det nya och är lugn och trygg i förändring.

Vi söker dig som har:

• högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• flerårig och aktuell erfarenhet av ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar
• erfarenhet från utförarsidan inom äldreomsorg/socialtjänst
• god kunskap om verksamhetens styrande lagstiftning (SoL och HSL)
• vana att arbeta med digitala verktyg
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift


Det är meriterande om du har:

• vidareutbildning inom ledarskap och organisationsutveckling
• erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg och/eller övrig socialtjänst

Som ledare tar du ansvar, driver ditt arbete framåt och når resultat genom att skapa de bästa förutsättningar för medarbetarna att bidra, växa och utvecklas. Du har förmåga att se frågor i ett större perspektiv och förstår både ekonomiska samband och vilka övriga faktorer som leder till en välmående verksamhet där både personal, brukare och anhöriga trivs. Du har god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vi ser även att du är flexibel med förmåga att se möjligheter i förändringar och fokusera på rätt saker. Därtill har du en utmärkt förmåga att strukturera och planera ditt arbete effektivt samt att slutföra och följa upp aktiviteter och mål.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


2 december 2024

28 november 2024