OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en chef för Kommunikationsavdelningen som vill leda ett erfaret team och vara med att utveckla bolagets påverkansarbete gentemot intressenter. Kommunikationsavdelningen har nyligen flyttats till Stabsenheten, närmare VD och ledning, i syfte att öka fokuset på dessa frågor.
Om tjänsten
AMFs Kommunikationsavdelning består idag av tre kompetenta medarbetare som tillsammans med chefen för avdelningen skall arbeta proaktivt med att analysera och bedriva påverkansarbete av politiska processer, särskilt när de har effekt på AMFs affär. Det handlar även om att vara uppdaterad om förändringar i partsvärlden, som till exempel kollektivavtalsjusteringar och att bevaka den allmänna debatten och opinionsutvecklingen med speciellt fokus på pensionsfrågor och den kollektivavtalade tjänstepensionsmarknaden. Avdelningen ansvarar för kommunikationen med våra olika intressenter vilket omfattar finansiell kommunikation, bolagskommunikation, Public Affairs (PA), kriskommunikation, press- och medierelationer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Ditt övergripande ansvar är att leda och utveckla Kommunikationsavdelningen samt att samverka med andra inom bolaget för att säkerställa att AMF har en effektiv kommunikation och ett framgångsrikt påverkansarbete. Ditt uppdrag handlar om att driva och belysa frågor som är viktiga för AMF. I uppdraget ingår att positionera AMF i den offentliga debatten samt att initiera och utveckla vår dialog med beslutsfattare.
Tillsammans med ledningen och dina kollegor inom bolaget är det din uppgift att etablera långsiktiga och förtroendefulla relationer med arbetsmarknadens parter, politiker och andra nyckelintressenter. Detta görs med målsättningen att stärka AMFs roll och påverka beslut som kan ha inverkan på vår verksamhet.
I din roll som Kommunikationschef förväntas du att initiera och driva frågor på ledningsnivå, men även producera skriftligt material som presentationer, debattartiklar, remissvar och annat kommunikationsmaterial. Du är en viktig del av stabsledningen, ingår i krisledningen och rapporterar till AMFs stabschef, tillika vice VD. I rollen ingår att ha pressjour.
Lämplig bakgrund
Vi ser företrädesvis att du har en relevant akademisk utbildning men vi kommer att värdesätta dina personliga egenskaper och din erfarenhet ännu mer.
Du har mångårig, för rollen, relevant arbetslivserfarenhet. Du är expert på Public Affairs, ditt samhällsintresse är stort och vi tror att du har arbetat inom politiken och/eller har gedigen erfarenhet av politiska processer. Det är även starkt meriterande med erfarenhet från partsvärlden.
Rollen som kommunikationschef kräver gedigen förståelse för intressenternas olika drivkrafter och komplexa beslutsprocesser. Du är trygg, stabil och kommunikativ samt är en skicklig relationsbyggare som vet att framgång kommer genom samarbete såväl internt som externt. Du har erfarenhet av att framgångsrikt leda och utveckla medarbetare som själva är experter inom sina kompetensområden. Du behärskar svenska och engelska väl, i såväl tal som skrift.
Om företaget
AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 310 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital cirka 800 miljarder kronor, har vi ett stort samhällsansvar, och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden. Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska känna arbetsglädje och trivas hos oss.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar AMF med SJR Executive Search. För mer information är du välkommen att kontakta Seniorkonsult Anders Dareholt på 070- 471 59 09 eller Researchkonsult Emelie Jorland på 072-066 02 98. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om SJR Executive Search
SJR Executive Search är en del av SJR, ett av Sveriges ledande och mest erfarna bolag inom rekrytering och konsultlösningar. Vi rekryterar framtidens ledare och talanger på högsta nivå – människor som på riktigt gör skillnad i krävande miljöer. Vår vision är att genomföra rekryteringar som får företag och människor att växa och utvecklas.
SJR Executive Search grundades 2008 och är en del av koncernen SJR in Scandinavia AB (publ) noterat på First North.