Analyschef, Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen, Örebro

Analyschef, Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen, Örebro

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att utveckla arbetet med statistik och analys för Örebro kommun samtliga verksamheter? Rollen som Statistik- och analyschef på Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen är en enhetschefsroll där du tillsammans med ett tiotal medarbetare ansvarar för samhällsanalyser och omvärldsbevakning till kommunstyrelsen och kommunledningen. Hos oss får du ett stimulerande och utvecklande jobb med stora möjligheter att påverka.
Vår vision är att bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad och i Örebro kommun arbetar vi för en hållbar samhällsutveckling som innebär att tillgodose dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjlighet att göra detsamma. För att nå framgång i arbetet är det avgörande att integrera och samordna de tre dimensionerna av hållbar utveckling i all politik och i samtliga kommunala verksamheter. Enheten ansvarar för att löpande ta fram befolkningsprognoser och andra prognoser samt vara kommunens samlade analys- och statistikfunktion. Vidare har avdelningen i uppdrag att forma ett sammanhållet, effektivt och stödjande nav, som kan stötta kommunorganisationen i övergripande FoU-frågor. 

Ansvarsområden
Örebro kommuns huvudsakliga uppdrag är att erbjuda välfärd, service och tjänster av hög kvalitet till kommunens invånare i livets olika skeden. Kommunen har också en roll som demokratibärare och samhällsaktör. I det ligger bland annat är att ha en ledande roll i arbetet med att utveckla Örebro och Örebroregionen i samverkan med andra aktörer – kort sagt att stärka kommunens varumärke för att understödja tillväxt, ökad sysselsättning och därmed en stärkt välfärd. För att lyckas med detta krävs en god styrning av verksamheten. 
All utveckling inom Örebro kommun och samverkan med andra aktörer sker med utgångspunkt från FN´s globala mål enligt Agenda 2030, en övergripande vision, kommunens översiktsplan och programmet “Vårt hållbara Örebro - Utvecklingsagenda med mål för 2050 och delmål för 2030”. 

Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunens arbete samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter
huvudsakliga arbetsuppgifter
• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• genom ett nära ledarskap leda och stödja medarbetare och säkerställa behovet av kompetensutveckling för att klara det utvecklingsbehov som finns inom verksamheten
• arbeta utifrån en helhetssyn och fatta beslut inom verksamhetsområdet
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter

Anställningen är en tillsvidareanställning med 100 % sysselsättningsgrad. Tillträde enligt överenskommelse.

Kvalifikationer
kompetenskrav
• akademisk examen med inriktning mot relevant område
• gedigen erfarenhet inom verksamhetsområdet
• erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• erfarenhet att arbeta i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat

Du är resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Din kommunikativa förmåga är god och du är bra på att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar.
Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
övrigt meriterande
• erfarenhet av ledarskap inom området

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-10-XX
För information: Vill du veta mer kontaktar du Gabrielle Peteri, senior rekryteringskonsult via gabrielle.peteri@randstad.se 

Om företaget
Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunens arbete samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2022
  • Ansök senast: 17 oktober 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


18 december 2024

Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024