OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla Skatteverkets analys- och statistikverksamhet? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som medarbetare på analysenheten har du ett omväxlande arbete som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling.
Om jobbet
Dina arbetsuppgifter består bland annat av att ansvara för Skatteverkets årliga attitydundersökningar. Undersökningarna har till syfte att ge underlag för bedömning av hur inställningen till skattesystemet och Skatteverket utvecklas, hur medborgare och företag ser på Skatteverkets service, olika former av fusk och kontrollens effekter samt hur Skatteverkets verksamhet uppfattas. Arbetet innebär att vara kontaktperson gentemot leverantören som genomför undersökningarna, metodutveckling, resultatbearbetning, analys, rapportskrivande samt muntlig presentation av resultaten i olika ledningsgrupper. Arbetsuppgifterna innebär även att delta i arbetet med andra enkäter som genomförs på analysenheten eller inom andra delar av verksamheten och att vara metodstöd i samarbetsprojekt med andra länder. Du kommer även att delta i sektionens övriga arbete med till exempel statistikförfrågningar, statistikutskick och prognoser samt driva och/eller delta i olika utvecklingsprojekt.
Du har flexibel arbetstid och kommer ha en balans mellan arbete och fritid. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper dagligen, både på bredden och på djupet. Arbetet sker växelvis självständigt och i grupp, vilket i hög grad kan ske virtuellt genom Skype.
Du tillhör sektion 2 på analysenheten som finns på Ekonomi-, styrnings- och analysavdelningen. På sektion 2 är vi 12 kollegor på flera orter i landet. Din placeringsort är enligt överenskommelse och du rapporterar till sektionschefen som är placerad i Solna.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du ha:
- god förmåga att kommunicera i tal och skrift
- god förmåga att tolka och pedagogiskt presentera statistik
- god analytisk förmåga
- god samarbetsförmåga
- struktur i ditt arbete samt vara flexibel
Du ska även ha:
- högskoleutbildning i nationalekonomi och/eller statistik om minst 180 hp (120 poäng)
- goda kunskaper i SQL
- aktuell arbetslivserfarenhet av att hantera, analysera och presentera statistik i form av tidsserier
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med enkätundersökningar
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att driva projekt eller utvecklingsarbete samt att du har kunskaper i R, Stata eller SAS.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.