Analytiker med fokus på kompetensförsörjning

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en god planering av vårdens kompetensförsörjning? Vi söker dig som vill bidra med analys- och statistikkunskaper i kansliet till Nationella vårdkompetensrådet.

Vid årsskiftet 2020 inrättades Nationella vårdkompetensrådet, som långsiktigt ska samordna, kartlägga och verka för att effektivisera kompetensförsörjningen av personal inom hälso- och sjukvården. I rådets uppdrag ingår också att stödja beslutsfattare och andra berörda aktörer på nationell och regional nivå i frågor av betydelse för kompetensförsörjningen samt åstadkomma samverkan mellan och föra dialog med berörda aktörer. Nationella vårdkompetensrådet är ett rådgivande organ inom Socialstyrelsen. Till rådet finns ett kansli som svara för att bereda ärenden m.m.

Du kommer att vara en del av kansliet och dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara analysarbete, sammanställning av olika kunskapsunderlag, utveckling av statistik inom kansliets analysverksamhet samt omvärldsbevakning.

Därför söker vi nu en lagspelare som vill bidra med att tillgängliggöra och analysera statistik. En del av arbetsuppgifterna innebär utåtriktat arbete, vilket innebär kontaktytor med berörda aktörer för att möta omvärldens behov av kunskap om bl.a. tillgång och behov av hälso- och sjukvårdspersonal. Du arbetar med både långa utredningsprojekt och snabba statistikförfrågningar. I ditt arbete kommer du samarbeta med andra statistikproducerande aktörer såsom SCB och UKÄ.

Vi söker dig som har


• relevant högskoleutbildning, exempelvis inom statistik, nationalekonomi eller hälsoekonomi
• erfarenhet av analysarbete och bearbetning av kvantitativa data
• mycket god muntlig och skriftlig förmåga i svenska.

För att komma till din rätt behöver du ha god samarbetsförmåga i kombination med förmåga att arbeta självständigt. Du har god struktur i ditt arbete och god förmåga att leverera uppdrag inom angiven tid med hög kvalitet. I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av myndigheternas arbete med kompetensförsörjningsfrågor
• erfarenhet av statistiska analyser och prognosarbete
• erfarenhet av utredningsarbete i offentlig verksamhet
• erfarenhet av att arbeta med Socialstyrelsens register
• erfarenhet av att arbeta konsultativt med statistik gentemot aktörer som saknar statistiska kunskaper.

Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 3 februari 2023. Tjänsten är en särskild visstidsanställning t.o.m. 20231231. Tjänsten är placerad på enheten hälso- sjukvård och tandvård 3. Din titel blir statistiker. 

I rekryteringsprocessen använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. För att få en bra balans mellan arbete och fritid och ett hållbart arbetsliv finns möjligheten till flexibla arbetstider och . Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, semester och pension. Läs mer om vårt erbjudande och arbetsvillkor på vår webbplats

Om du har frågor om tjänsten, kontakta någon av enhetscheferna Lena Hellberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2023
  • Ansök senast: 3 februari 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Statistiker

Statistiker

20 december 2024

20 december 2024

IT-strateg med inriktning statistik och dataanalys

IT-strateg med inriktning statistik och dataanalys

17 december 2024