Analytiker med inriktning statistik

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba med analys och statistik och tror på upphandling som ett verktyg för att bidra till en hållbar samhällsutveckling? 
Vi söker nu en engagerad analytiker med inriktning statistik och datahantering. Upphandlingsmyndigheten är statistikmyndighet på upphandlingsområdet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling. Under förra året lanserades vår nya statistiktjänst. Vi arbetar för att utvecklas som kunskapsmyndighet med stöd av bland annat databaserade faktaunderlag och genom att öka vår analytiska förmåga.  

Tjänsten tillhör Enheten för upphandling och analys, på Avdelningen för hållbara offentliga affärer. Du kommer att tillhöra ett mindre team med analytiker kopplat till vår statistiktjänst och statistikdatabas, men uppdraget bedrivs i samverkan med hela myndigheten. I din roll kommer du att arbeta tillsammans med kollegor med olika expertkompetenser. Myndigheten har flera spännande regeringsuppdrag. I dessa har vi behov av att stärka vår analytiska förmåga, för att kunna utveckla de offentliga affärerna, så att de i ökad utsträckning bidrar till ett mer hållbart samhälle.  

Som analytiker har du ansvar för att hämta in och hantera information från olika datakällor, till exempel annonsdatabaser. Du bearbetar, kvalitetssäkrar data och analyserar information för att få en bild av utvecklingen på upphandlingsområdet.  

En viktig del av uppdraget är att publicera och kommunicera statistik, till exempel genom att skriva statistikartiklar och nyheter. Det görs tillsammans med sakkunniga och kommunikatörer. Vidare bidrar du med din kompetens inom olika projekt. Det kan exempelvis vara enkätundersökningar och analyser kopplat till de offentliga inköpens miljö- och klimatpåverkan, eller styrning och organisering. 

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att 

• arbeta med myndighetens insamling, bearbetning och analys av olika slag av data inom upphandlingsområdet 
• medverka i myndighetens utveckling av digitala metoder för insamling och analys av data 
• medverka i myndighetens utredningar, regeringsuppdrag med mera 
• medverka i samarbeten som myndigheten har med andra inom Sverige och EU relaterat till dataanalys 
• som en del av vår frågeservice och presstjänst, ta emot och svara på specifika frågor relaterade till analys, statistik och myndighetens uppdrag. 

Kvalifikationer 

• akademisk examen inom statistik, datavetenskap, ekonomi, samhällsvetenskap eller liknande som vi bedömer relevant  
• erfarenhet av kvalificerad datahantering och statistisk analys 
• erfarenhet av databaserat analys- och/eller utredningsarbete 
• kunskaper och praktiska erfarenheter kring vanliga verktyg för dataanalys så som exempelvis Power BI, Excel, Access, Python och R.  
• mycket god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska. 

Meriterande för oss är 

• kunskaper om offentlig upphandling och/eller upphandlingsrelaterad data/statistik  
• erfarenhet av inköpsanalys 
• goda kunskaper kring enkätmetodik och hantering av enkätdata 
• goda tekniska kunskaper, exempelvis inom programmering  
• kunskaper kring eForms.  

Om dig 
Vi söker dig som har mycket god analytisk förmåga. Du kan sammanställa och analysera stora mängder information samt använda dig av och bearbeta statistiska uppgifter. Som person är du noggrann, tålmodig och nyfiken. Du trivs att arbeta självständigt, samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Vidare söker vi dig som är kommunikativ och pedagogisk. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. 

Om Upphandlingsmyndigheten 
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.   

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.  

Anställning och ansökan 
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Välkommen att skicka in din ansökan senast den 31 augusti via vårt rekryteringsverktyg. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet.  

Vi ser fram emot din ansökan! 

För mer information, kontakta  
Sofia Tullberg, enhetschef, 08-586 217 74

Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16 

Helena Rydberg, ST, 08-586 217 03 

Eftersom det är semestertider kan det vara svårare att nå våra kontaktpersoner och svar på eventuella frågor kan dröja.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juli 2023
  • Ansök senast: 31 augusti 2023

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024