OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med analys och statistik och tror på kraften i de offentliga affärerna som ett verktyg för en hållbar samhällsutveckling? Vi söker nu en analytiker med inriktning på statistik och dataanalys. Fokus för tjänsten är statistik om upphandling, inköp och offentliga affärer.
Upphandlingsmyndigheten är statistikmyndighet på upphandlingsområdet. Vi har ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling. Vi har nu behov av att stärka vår analysförmåga för att ännu bättre, med stöd av bland annat databaserade faktaunderlag och analyser, bidra till att utveckla de offentliga affärerna.
Du kommer att tillhöra ett mindre team med analytiker på avdelningen Hållbara offentliga affärer. Ditt huvuduppdrag är att säkra den löpande statistikproduktionen och publiceringarna i myndighetens statistiktjänst och databas. Uppdraget bedrivs i en bredare kontext för att stärka oss som kunskapsmyndighet och att utveckla ett mer datadrivet arbetssätt. Arbetet görs ofta i samverkan med myndighetens olika expertkompetenser som exempelvis affärsutvecklare, hållbarhetsspecialister och jurister.
Uppdraget
Som analytiker har du ansvar för att hämta in och hantera information från olika datakällor, till exempel de registrerade annonsdatabaser som publicerar annonser om offentliga upphandlingar. Du bearbetar och kvalitetssäkrar data samt analyserar information i syfte att se mönster och kunna ge en bild av utvecklingen inom upphandlingsområdet.
En viktig del av uppdraget är att publicera och kommunicera statistik till olika målgrupper, till exempel genom att skriva statistikartiklar och nyheter. Det görs tillsammans med sakkunniga och kommunikatörer. Vidare bidrar du med kompetens inom olika regeringsuppdrag, projekt och rapportarbeten, exempelvis vid genomförande av enkätundersökningar samt analyser.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att
• arbeta med myndighetens insamling, bearbetning och analys av olika slag av data inom upphandlingsområdet
• medverka i myndighetens utveckling av digitala metoder för insamling och analys av data
• medverka i myndighetens utredningar, regeringsuppdrag med mera
• medverka i samarbeten som myndigheten har inom Sverige och EU relaterat till utvecklingen av datatillgång och analys inom upphandlingsområdet
• bistå vår frågeservice och presstjänst genom att svara på frågor relaterade till analys, statistik och myndighetens statistikuppdrag.
Kvalifikationer
• akademisk examen inom statistik, datavetenskap, ekonomi, samhällsvetenskap, eller liknande eftergymnasial utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet av kvalificerad datahantering och statistisk analys
• erfarenhet av databaserad analys- och/eller utvecklingsarbete
• kunskaper om, och praktisk erfarenhet av, vanliga verktyg för datahantering och dataanalys så som exempelvis Power BI, Excel, Python, SQL, R, och Stata
• god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande för oss är
• goda kunskaper kring enkätmetodik och hantering av enkätdata
• goda tekniska kunskaper, exempelvis inom programmering
• kunskaper om offentlig upphandling
• erfarenhet av inköps- och spendanalys
• erfarenhet av arbete med miljöspendanalys.
Om dig
För att lyckas i ditt uppdrag har du en mycket god analytisk förmåga. Du har förmåga att sammanställa och analysera stora mängder information samt att använda dig av och bearbeta statistiska uppgifter. Som person är du noggrann, tålmodig och nyfiken. Du trivs med att arbeta självständigt, samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Vidare söker vi dig som är pedagogisk och har förmåga att anpassa din kommunikation till olika målgrupper. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse och ser möjligheterna i de offentliga affärerna som ett verktyg för en hållbar samhällsutveckling.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 70 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt.
Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Fysisk placering är vårt kontor i Solna, dock finns möjlighet att ingå en överenskommelse om distansarbete.
Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Arbetspsykologiska tester kommer att ingå i denna rekryteringsprocess och en bakgrundskontroll kommer att genomföras på slutkandidaten.
Skicka din ansökan senast den 15 augusti 2024. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet.
Välkommen med din ansökan!
För mer information, kontakta
Sofia Tullberg, enhetschef, 08-586 217 74
Henrik Grönberg, Saco, 08-586 217 16
Anna Larka, ST, 08-586 217 38