Analytiker med intresse för finansiell analys

Analytiker med intresse för finansiell analys

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till utvecklingen av spelreglerna på marknaden för elektronisk kommunikation? Har du erfarenhet av utredningsarbete och ekonomisk analys? Då kan du vara den analytiker som vår expertenhet för ekonomisk analys behöver!

Om rollen
Som analytiker på enheten för ekonomisk analys arbetar du med att medverka i, ta initiativ till och driva analyser av ekonomisk och finansiell karaktär rörande marknadsutveckling, konkurrens, konsekvenser och prisreglering (exempelvis kalkylmodeller).

I rollen som analytiker kommer du att arbeta med PTS kalkylmodeller och prissättningsfrågor för reglerade marknader, beräkning av avkastningskrav (kalkylränta/WACC), genomföra utredningar och medverka i PTS analyser inom området elektronisk kommunikation, följa och analysera marknadsutvecklingen avseende marknaderna för elektroniska kommunikationsnät- och tjänster samt digitala tjänster, tillämpa och utveckla ekonomiska analysmetoder inom PTS ansvarsområden sant hantera och driva komplexa utredningsuppdrag utifrån verksamhets behov.

Vem är du?
Rollen som analytiker inbegriper att driva och genomföra tekniskt, juridiskt och ekonomiskt komplexa uppdrag där du kan komma att ha ansvar för att uppsatta mål uppnås tillsammans med en arbetsgrupp som besitter olika sak-kompetenser, vilket gör att du behöver vara samarbetsinriktad och lösningsorienterad, och ha en förmåga att kunna hantera olika perspektiv. Enheten arbetar med stöd till andra avdelningar och enheter vilket ställer krav på att du är kommunikativ och pedagogisk så att du kan förklara ekonomisk analys på ett förståeligt sätt för personer med olika yrkesbakgrunder.

Eftersom arbetet med kalkylmodeller är komplext och krävande behöver du som person vara initiativtagande och drivande, likaså krävs det att vi arbetar proaktivt för att förstå de nya frågor som PTS ställs inför och ta fram de analyser som myndigheten behöver. Vidare innehåller kalkylmodeller vanligtvis en hög komplexitet och en stor mängd information vilket ställer krav på en hög noggrannhet.

För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:


• examen i företagsekonomi (inriktning redovisning, kalkylering eller finansiering) eller nationalekonomi (mikro)
• minst 3 års erfarenhet av ekonomiskt utredningsarbete inom relevanta områden
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är även meriterande om du har:


• forskarutbildning inom relevant område
• erfarenhet från offentlig förvaltning eller regleringsfrågor
• kunskap om hur elektroniska kommunikationsnät- och/eller tjänster är uppbyggda kopplat till ett ekonomiskt perspektiv, som prissättning eller affärsmodeller.
• erfarenhet av finansiella modeller och investeringsanalys
• erfarenhet av beräkning av avkastningskrav (kalkylränta/WACC)
• erfarenhet av statistisk analys

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men även ha möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% i veckan. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 29 november.

För mer information kontakta enhetschef Ylva Mälarstig på ylva.malarstig@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på isabelle.flygelholm@pts.se. 

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2023
  • Ansök senast: 29 november 2023

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024