Analytiker med stort samhällsintresse

Analytiker med stort samhällsintresse

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF). Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.

Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 135 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor i Hässleholm.

Organisatorisk placering
Enheten för analys och ansökan är placerad i Västerås och har idag 24 medarbetare. Enheten ansvarar för omvärldsbevakning, analyser och för det arbete och beslutsfattande som behövs för att hantera ansökningar om att bedriva utbildning. Enheten ansvarar också för det arbete som är förknippat med myndighetens uppdrag att pröva frågor om referensram för kvalifikationer för livslångt lärande (SeQF).

 

Om tjänsten och arbetsuppgifter

Huvuddelen av vårt omvärldsarbete innebär att samla in, sammanställa och analysera kvalitativa och kvantitativa data för bedömning av arbetslivets kompetensbehov och den efterfrågan som finns på specifika utbildningsinriktningar inom yrkeshögskolan. Analyser gällande andra utbildningsformer som myndigheten hanterar kan också bli aktuellt. Vi bevakar och analyserar förändringar som sker i omvärlden som kan påverka arbetslivets behov av kompetensförsörjning. Vi har regelbundna avstämningar och möten med enhetens handläggare och stöttar dem i deras bedömningsarbete.

I vår omvärldsbevakning ingår att samla in information från externa aktörer. Arbetet innebär därför kontakter med till exempel branschorganisationer, regionala företrädare och andra myndigheter. En stor del av arbetet innebär dessutom skrivande och produktion av de rapporter som sammanställer våra områdesanalyser. Utöver detta förekommer det även en del utredningsarbeten. Det kan exempelvis handla om olika typer av regeringsuppdrag eller myndighetsinterna utredningar.

Krav på kompetens


• akademisk utbildning på lägst kandidatnivå motsvarande kompetens på SeQF-nivå 6 som vi bedömer relevant för tjänsten
• minst 30 hp i ämnet statistik
• erfarenhet från arbete med omvärldsanalys och omvärldsanalytisk metod med kvalitativ och kvantitativ metod
• erfarenhet från arbete med analys av kompetensförsörjningsfrågor
• van användare av Microsoft Office-paketet och mycket goda kunskaper i Excel
• mycket god förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift

 Meriterande


• god förmåga att kommunicera på engelska i såväl tal som skrift
• erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller offentlig sektor 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är intresserad av kompetensförsörjningsfrågor. För att trivas i den här rollen har du ett analytiskt tankesätt och är kreativ och utvecklingsinriktad. Du kan göra fördjupade analyser och kan dra slutsatser utifrån statistiken som du hämtat ur olika databaser. Som person är du noggrann, ansvarstagande och strukturerad. Du trivs att arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga. Att arbeta mot gemensamma mål känns självklart för dig och du trivs med att göra detta tillsammans med dina kollegor. Du har god förmåga att upprätta och förvalta nätverk samt bygga relationer både med kollegor och externa intressenter och är en van mötesledare. Vidare har du en god kommunikativ förmåga och kan presentera underlag på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift, på svenska och gärna också på engelska. Vi vill också att du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.

För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Upplysningar

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Veronika Appelqvist, 010-209 02 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-chef Lena Karlsson, tfn 010-209 02 37.

Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 och för ST Ann-Sofie Larsson 010-209 02 61.

För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss och om organisationen hittar du på www.myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-03-17. Du ansöker nedan via "ansök".
I ditt CV önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter. Ange år och månad för varje anställning i ditt cv samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. I samband med registrering av din ansökan kommer du även att få svara på några frågor som vi använder i vårt urval.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Myndigheten för yrkeshögskolan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2024
  • Ansök senast: 17 mars 2024

Besöksadress

.
None

Postadress

Box 145
Västerås, 72105

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024