Analytiker till avdelningen Data- och verksamhetsutveckling

Analytiker till avdelningen Data- och verksamhetsutveckling

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till Finansinspektionens (FI:s) förändringsresa mot en mer digital och datadriven myndighet? Då kan det här vara jobbet för dig.

Om jobbet

Avdelningen för Data- och verksamhetsutveckling har ett övergripande ansvarar för att leda och samordna myndighetens data- och digitaliseringsfrågor och arbetar i hög utsträckning med utvecklande effektiviserande förändringsaktiviteter. Avdelningen arbetar kontinuerligt med införande av ny rapportering till följd av förändrade nationella och internationella regelverk.

Som analytiker på avdelningen Data- och verksamhetsutveckling är du delaktig i hela flödet från granskning av inrapporterad data från våra finansiella institut, kontakter med bolag såväl som andra myndigheter till utrapportering och visualisering av data.

Arbetet som analytiker innebär ett nära samarbete med övriga verksamhetsområden på FI för att tillsammans bidra till FI:s förändringsresa mot en mer digital och datadriven myndighet.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har en relevant akademisk examen inom ekonomi, matematik, statistik, datavetenskap eller motsvarande
• har några års arbetslivserfarenhet som analytiker
• har programmeringsfärdigheter i SAS eller motsvarande
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av utsökningar från databaser
• tidigare arbetet inom finansiell sektor eller på relevant myndighet
• har erfarenhet av agilt arbetssätt.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• vara analytisk, självgående och serviceinriktad
• bidra till ett gott samarbete
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål
• kommunicera tydligt med olika målgrupper.




FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.



Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Gabrielle Bergquist, biträdande avdelningschef, 08-408 985 54





Sista ansökningsdag:


2022-08-31

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 augusti 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


22 november 2024

15 november 2024

Rental Administrator & Financial Analyst

Rental Administrator & Financial Analyst

14 november 2024

Investment Manager

13 november 2024