Analytiker till controllerenheten, storföretagsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Storföretagsavdelningen bildades den 1 juni 2017. Avdelningen ansvarar, strategiskt och operativt, för beskattning och service till stora skattebetalare, offentliga enheter, finansiella företag och utländska företag, privatpersoner och dödsbon. Vi ansvarar också för punktskatter, fordonsrelaterade skatter, internprissättnings- och vinstallokeringsfrågor samt incitamentsutredningar. Skattebrottsverksamheten ingår också i avdelningen.

Du kommer att tillhöra controllerenheten som arbetar med analys, planering, uppföljning, kvalitet och verksamhetsutveckling. Enheten består av två sektioner - en controllersektion och en stöd- och urvalssektion. På controllerenheten arbetar idag fem analytiker. Dessutom har avdelningen två analytiker på skattebrottsenheten. Analytikerna arbetar i nära samarbete med analysstaben samt med analytiker på de övriga avdelningarna.

Dina arbetsuppgifter som analytiker handlar om att självständigt eller tillsammans med andra genomföra analyser och omvärldsbevakning i syfte att ta fram beslutsunderlag för värdering och prioritering av verksamheten.  Du har i uppdrag att ta fram aktuell kunskap som rör området på operativ, taktisk och strategisk nivå som kan ha betydelse för Skatteverket. Du kommer att få arbeta med olika typer av analyser, allt från insatsanalys, konsekvensanalys, effektanalys, omvärldsanalys till riskanalys.

Uppdraget kommer att ställa stora krav på samverkan inom avdelningen och med andra avdelningar inom Skatteverket. Eftersom vi är i en uppbyggnadsfas är det viktigt att du gillar och har förmågan att driva utveckling.

Placeringsort är i första hand Solna, men placering vid någon av de orter där controllerenheten har medarbetare idag kan diskuteras.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har en för tjänsten relevant avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp
• har minst tre års aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
• har god analytisk förmåga
• har lätt för att samarbeta och skapa kontakter samtidigt som du kan arbeta självständigt
• har en mycket god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du
har arbetat med utredningar på Skatteverket. Det är även meriterande om du har arbetat med kvantitativa och/eller kvalitativa analysmetoder.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 mars 2018

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024