Arbetsbeskrivning
Har du ett samhällsengagemang och ett stort intresse för analys? Trivs i självständig roll där du får arbeta med utveckling i nära samarbete med dina kollegor? Då kan det här vara en roll för dig!
Analysenheten är en ny enhet under uppbyggnad och ingår i avdelningen Analys och utredning. På avdelningen finns många professioner och kompetenser. I arbetet med konsekvensanalyser kommer du att arbeta både självständigt och i team med andra analytiker och utredare från övriga myndigheten. Primärt kommer arbetet att handla om att bygga upp myndighetens arbete med konsekvensanalys.
Om tjänsten
Som analytiker är du med och bygger upp myndighetens arbete med konsekvensanalys. Du kommer att genomföra och stötta med konsekvensanalys i myndighetens regeringsuppdrag och i myndighetens övriga arbete med analyser. I din roll kommer du att hantera och bedöma konsekvensanalyser hos myndighetens remisser.
Du kommer även att arbeta med att utforma konsekvenser i myndighetens arbete med omvärldsanalys. Möjlighet finns också att delta i enhetens övriga analysarbete, dvs. att genomföra samhällsekonomiska och hälsoekonomiska analyser samt nationell och internationell omvärlds- och framtidsanalys.
Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att arbeta självständigt, gärna tar initiativ och kan driva processer framåt. Då du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor utgår vi från att du trivs med att arbete i team. I rollen kommer du att arbeta med komplexa frågor vilket kräver att du har en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt.
Vi söker dig som har:
• akademisk examen inom nationalekonomi eller motsvarande
• god kunskap och erfarenhet av att ha arbetat med konsekvensanalyser med utgångspunkt i ”Förordningar om konsekvensanalyser”
• erfarenhet och förståelse för samhällsekonomisk analys
• erfarenhet av remisshantering
• erfarenhet av att skriva och sammanfatta texter samt analysrapporter.
Det är meriterande för tjänsten om du har:
• erfarenhet av hälso- och sjukvård samt digitaliseringsfrågor
• erfarenhet från regeringskansliet
• forskarutbildning.
Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.
Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.
På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss
Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-455 37 08,
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98,
Fackliga representanter:
Fabian Göransson, Saco: 010-458 62 34
Ingela Gångfeldt, ST: 010-458 62 90.
Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 14 november 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.
Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.
Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se
Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.