OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Enheten för verksamhetsstyrning och analys har i uppdrag att utforma och driva Polismyndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vilka resultat och effekter myndigheten ska uppnå. I uppdraget ingår bland annat att löpande följa upp verksamhetsresultat, att leda och samordna arbetet med myndighetens strategiska verksamhetsplan och årsredovisning. Enheten ansvarar även för att utveckla och förvalta Polismyndighetens styrmodell in-klusive processen för intern styrning och kontroll. Enheten ansvarar även för myndighetens miljöledning.
Enheten för verksamhetsstyrning och analys har ett teambaserat arbetssätt och är placerat i Stockholm.
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.
Läs mer om ekonomiavdelningen
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som analytiker hos oss kommer ditt fokus att vara att arbeta med den strategiska verksamhetsuppföljningen. Du kommer att bearbeta stora mängder data och analysera måluppfyllelse och effekter. I arbetet ingår att analysera och leverera statistik både internt och externt samt presentera arbetet i olika sammanhang. Arbetet sker i nära samarbete med såväl kollegor på ekonomiavdelningen som med chefer och medarbetare i andra delar av myndigheten.
Vi har stort utvecklingsfokus och du behöver ha vilja och förmåga att driva förändrings- och utvecklingsarbete.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning som dataanalys och statistik eller det myndigheten bedömer som relevant, gärna master i dataanalys Maskinlärning och statistik
• Några års erfarenhet av arbete med resultatuppföljning och analys inom staten eller annan offentlig verksamhet
• Mycket goda kunskaper i Excel och SKUL-programmering
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete som statistiker/analytiker eller utredare
• Kunskaper i SPSS, VBA, Qlik och visualisering av data
• Erfarenhet av arbete på strategisk nivå
• Erfarenhet av arbete inom rättsväsendet
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk, kreativ och har en mycket god förmåga att driva utvecklingsarbete. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga, då du i dialog med verksamheten bland annat ska kunna förklara verksamhetsresultaten och kopplingar till den strategiska styrningen. Du har god samarbetsförmåga, ser din del i helheten och agerar professionellt. Du arbetar självständigt och har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Vi värdesätter din vilja och förmåga att ta till dig och utveckla digitala verktyg.
Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 16 okt 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09