OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. I Domstolsverket arbetar cirka 300 personer och myndigheten är placerad i Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Avdelningen för HR och kommunikation består av fem enheter, nämligen enheten för kommunikation, enheten för intern HR, enheten för arbetsgivarfrågor, enheten för löneadministration och enheten för förhandling.
Enheten för förhandling ansvarar för förhandlingar de fackliga organisationerna om löner och andra anställningsvillkor för medarbetare inom Sveriges Domstolar. Till ansvarsområdet hör också rekrytering av notarier, arbetsrättslig rådgivning samt kanslifunktion för Personalansvarsnämnden och Notarienämnden.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en analytiker/statistiker med intresse för förhandlingsfrågor. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att ta fram fakta och underlag till stöd för enhetens förhandlingsarbete. Rollen innebär att du ansvarar för att sammanställa statistik, göra kostnads- och utfallsberäkningar och prognoser samt att inhämta annat underlag. Omvärldsbevakning är en viktig del av detta arbete. Till ansvaret hör också att analysera, sammanställa och presentera underlagen och resultaten på ett pedagogiskt och lättförståeligt vis.
I arbetsuppgifterna ingår också att förbereda och medverka vid förhandlingar med de fackliga organisationerna.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har utbildning på högskolenivå med inriktning mot ekonomi, statistik, personalekonomi eller annan för arbetet relevant eftergymnasial utbildning. Vidare har du flerårig erfarenhet av att arbeta med att sammanställa statistik, göra beräkningar och ta fram underlag i olika former.
Du har goda kunskaper och förståelse för olika typer av statistik och vilka typer av analyser som kan göras utifrån olika underlag. Du har goda kunskaper i verktyg som MS Excel och god förståelse för hur detta och andra verktyg kan användas för att effektivt sammanställa och presentera fakta. Du har kunskaper om och förmåga att utifrån data från olika verksamhets- och affärssystem sammanställa statistiska underlag och presentationer. Har du erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning eller från facklig verksamhet ser vi det som positivt. Erfarenhet från och kunskaper inom systemen Agresso och/eller Palasso är också värdefullt.
Som person är du noggrann och kvalitetsmedveten. Du arbetar strukturerat och är självgående inom ramen för ditt ansvarsområde. Du är uthållig och arbetar resultatinriktat samt har en väl utvecklad analytisk förmåga. Samarbetsförmåga och servicekänsla är andra viktiga egenskaper i denna roll liksom den pedagogiska förmågan. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg
036-15 55 93
Viveca Falk
036-15 53 80
Henrik Rosell
036 – 15 53 77
Pia Kopp
036 – 15 53 86
Karin Klahr
Henrik Rosell
036-15 53 77
Markus Erlandsson
0705-35 96 02
Anna Widing-Torstensson
0734 - 60 61 71
Kjell-Åke Nilsson
0708-35 96 80
Marina Lindgren Sand
0708-29 62 70