OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ansök idag. Kollegor imorgon.
Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.
Beskrivning
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar eller stödjer en närstående som är äldre, långvarigt sjuk eller som stödjer en närstående som har ett funktionshinder.
Målet med anhörigkonsulentens insatser är att främja hälsa och förebygga ohälsa hos de anhöriga. Anhöriga ska känna sig respekterade och delaktiga. Anhörigkonsulenten utgör en resurs i anhörigfrågor för alla kommunens verksamheter.
Arbetsuppgifter
• Att vara sakkunnig i anhörigfrågor, omvärldsbevaka anhörigfrågor, utveckla och kvalitetssäkra anhörigstödet samt att informera och marknadsföra anhörigstödet i Mora kommun.
• Att vara ett direkt stöd till den anhörige i form av bland annat individuella samtal, hembesök, information och anhöriggrupper.
• Att vara behjälplig att lotsa till övriga stödinsatser samt hjälpa till med samordning av insatserna.
• Handleda, ordna och hålla i föreläsningar och utbildningar till anhöriga, förvaltningens personal och anhörigombud.
• I viss omfattning utbilda och informera om anhörigstöd till nyanställd personal i förvaltningen.
Kvalifikationer
Du bör ha erfarenhet av stöd- och omsorgsarbete och av arbete som anhörigkonsulent.
Eftergymnasial utbildning som anhörigkonsulent, fördjupning eller liknande som bedöms vara relevant för uppdraget är meriterande.
Det är även en merit om du har arbetat i kommunal verksamhet tidigare och har erfarenhet av att verka i politiskt styrda organisationer.
Vi söker dig som är flexibel och har en förmåga att ha många saker igång samtidigt. Du kan sätta gränser och kommunicera konstruktivt. Vidare har du en god initiativförmåga och ett lösningsfokuserat och professionellt förhållningssätt.
Krav
Komplett gymnasial utbildning minst tre år inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning som bedöms vara relevant.
Körkort B.
Socialförvaltningen
Mora i hjärtat av Dalarna!
Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 750 medarbetare och har en budget på c:a 500 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboenden, ordinära boenden, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.
Välkommen med din ansökan till oss!
Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02