OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlik stad" – en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som anhörigkonsulent innebär att du ingår i verksamheten Anhörigstöd under 65 tillsammans med ett antal kollegor organiserade i den nya Förvaltningen för funktionsstöd. Arbetet innebär att driva och utveckla ett anhörigstöd som är likvärdigt över staden.
Arbetet sker i enlighet med socialtjänstlagen och Göteborgs Stads riktlinjer för anhörigstöd.
Anhörigstödsverksamhetens uppdrag är att nå anhöriga för att informera om stöd som finns, ge råd och vägledning samt hjälpa till att hänvisa rätt.
Det är de anhörigas livssituation som är det primära inte de närståendes diagnos eller funktionsnedsättning.
Anhörigstödet syftar till att:
• ge de anhöriga möjligheter till ökad livskvalitet.
• minska anhörigas fysiska och psykiska belastning.
• förebygga ohälsa hos anhöriga.
• motverka och bryta isolering.
• anhöriga får erkännande och uppskattning för de insatser de gör.
• särskilt beakta förvärvsarbetande anhörigas behov av stöd.
Anhörigkontakter sker både individuellt och i grupp i form av stödsamtal, temagrupper, information, uppsökande verksamhet, utbildningar och föreläsningar.
Arbetsuppgifterna kan komma att förändras i takt med att behov förändras och till följd av den utveckling som sker inom anhörigstödsarbetet.
Placeringen är för tillfället Angered.
KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleexamen med inriktning mot beteendevetenskap, socialt arbete eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tidigare erfarenhet av kvalificerat socialt arbete är ett krav.
Du är en positiv person och ditt synsätt ska präglas av helhetstänkande, nyfikenhet och tydligt anhörigfokus. Du bör vara flexibel, nytänkande och tycka att jobbet ska utmana dig.
Din förmåga att samarbeta och ge service är god. Du är en person med tydlig struktur för hur du organiserar ditt arbete. Du är effektiv och van att göra prioriteringar och att arbeta självständigt.
Du har erfarenhet från psykosocialt arbete inom funktionshinderområdet. Det är en fördel om du har kunskap kring personer med psykisk
sjukdom och missbruk och deras livsförhållanden.
Du har kompetens för att genomföra individuella stödsamtal, leda grupper och pedagogisk färdighet för att kunna sprida kunskap om anhörigas förhållanden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.