OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, omsorg om personer med funktionsnedsättning och individ- och familjeomsorg.
Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
Beskrivning/ Arbetsuppgifter
I rollen som anhörigkonsulent möter du anhöriga som vårdar eller stödjer sin närstående.
I arbetet ingår att starta och leda samtalsgrupper och att ge stöd i form av enskilda samtal. En viktig uppgift är också att marknadsföra stödet till anhöriga, arrangera föreläsningar/informationstillfällen, samverka med relevanta aktörer och utveckla anhörigstödet. En central utmaning är att nå ut till fler anhöriga för att kunna erbjuda stöd till så många som möjligt.
Vi söker dig som får energi av att arbeta i mötet med människor, drivs av att hitta nya arbetssätt och som vill bidra till ett välplanerat och strukturerat arbete med stöd till anhöriga och en möjlighet att göra skillnad.
Anhörigkonsulenten är tillsammans med demenssjuksköterska kontaktperson inom socialförvaltningen vid misstanke om våld i nära relation rörande personer 65 år och äldre samt personer med förvärvad kognitiv svikt. När kontakt tas handlägger demenssjuksköterska och anhörigkonsulent ärendet utifrån väl etablerad rutin.
Tjänsten är en kombinationstjänst där man kombinerar att arbeta som anhörigkonsulent på 50% och handleder omvårdnadspersonal inom socialförvaltningen på 50%. Handledningen sker regelbundet i mindre grupper eller hela arbetsgrupper främst inom äldreomsorgen, men även inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Finns även tillfällen då punktinsatser görs för hel eller del av arbetsgrupp. All handledning är utifrån ett brukarfokus.
Kvalifikationer
Vi ser att du som söker har en socionomexamen eller annan relevant utbildning. Du har erfarenhet av arbete med anhörigfrågor samt erfarenhet av stödsamtal både enskilt och i grupp.
Då vi arbetar med att marknadsföra anhörigstödet behöver du vara utåtriktad och trygg i att skapa nätverk och bygga relationer. Du har god förmåga att samverka både internt och med externa kontakter. Du trivs med att arbeta strukturerat och bidra till planeringen av verksamheten. I mötet med andra är du lugn, lyhörd och tillmötesgående. Ditt intresse och vilja att hjälpa andra märks. Du är väl förtrogen med att arbeta med anhöriga och van vid samtal med personer där livssituationen har förändrats, kanske under en längre tid eller i ett akut skede. Du har förmåga att reflektera, prioritera och organisera ditt arbete , för uppdrag och verksamhet.
Då tjänsten kombineras med handledning ser vi gärna att du har någon form av utbildning eller stor erfarenhet av handledning/samtalsledning.
Du har kunskap och erfarenhet inom området våld i nära relationer. Kunskap och erfarenhet om riskbedömningsinstrumentet FREDA
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet
Upplysningar: Vill du veta mera om vad arbetet innebär är du välkommen att kontakta enhetschef Mona Norén, 0278- 257 18 eller via mail: mona.noren@bollnas.se. Fackliga upplysningar lämnas av Anett Jonsson för Vison, telefon: 0278-253 17 eller via mail anett.jonsson@bollnas.se
Om Bollnäs kommun
Vi anställda på Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!