Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

Arbetsbeskrivning

Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av ca 2 200 medarbetare, varav 80 chefer, och ansvarar för en nettobudget på 1,4 miljarder kronor. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på de vi är till för. Genom ett gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi också en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.

En anhörig som ger stöd och hjälp till någon i sin närhet kan ibland behöva stöd för egen del. I Borås Stad finns idag fyra anhörigkonsulenter som har till uppgift att ge information, råd och stöd till anhöriga. Hittills har uppdraget riktat sig till anhöriga över 18 år, men efter beslut i Vård- och äldrenämnden ska stödet utökas till att även omfatta anhöriga under 18 år. Då en av våra ordinarie medarbetare samtidigt går i pension behöver vi nu rekrytera två personer till anhörigstödet.

I uppdraget som anhörigkonsulent ingår att stödja anhöriga för att förebygga och minska fysisk och psykisk belastning. Som anhörig räknas alla som på något sätt hjälper någon som är äldre, långvarigt sjuk, har en funktionsnedsättning eller en beroendeproblematik. Anhörig kan man vara oavsett vilken relation man har till den andra personen och oavsett hur gammal man själv är.

Arbetsuppgifterna består framför allt i att ha individuella stödsamtal med anhöriga som är i en utsatt situation. Dessa kan ske fysiskt, via telefon eller annan digital teknik. Att initiera, starta upp och leda anhöriggrupper samt arrangera utbildningar och aktiviteter är andra uppgifter. En del av uppdraget är att samverka med andra aktörer både internt och externt. I samverkansuppdraget ingår också att informera och stimulera till en anhörigstödjande kultur i andra kommunala verksamheter. I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka inom området samt att arbeta med uppföljning och utveckling.

Arbetstider kan variera utifrån verksamhetens behov och det innebär en tillgänglighet både dag och kvällstid.

Vi söker dig med relevant högskoleutbildning exempelvis, Socionom, Socialpedagog, Beteendevetare eller annan likvärdig utbildning som vi bedömer adekvat för uppdraget.

För att lyckas i uppdraget krävs det att:
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt datorvana.
Du kan planera, organisera de vardagliga arbetsuppgifterna och den långsiktiga planeringen.
Du har mycket goda kunskaper om samhällets service och utbud.
Du är utvecklingsbenägen.
Du har social kompetens vilket innebär att kunna samspela med andra människor.
Du kan stödja och ha en kontinuerlig kontakt med anhöriga i en utsatt situation.
Du känner dig trygg i att hålla i t.ex. grupper, utbildningar och informera om verksamheten även i större sammanhang.
Du har ett flexibelt förhållningssätt.
Du vill ta till dig nya kunskaper och är beredd att arbeta efter dessa i praktiken.

Det är meriterande om du har vidareutbildning och eller praktisk erfarenhet av att arbeta med anhörigstöd.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2021
  • Ansök senast: 18 april 2021

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Hälsopedagog

Hälsopedagog

7 november 2024

Hälsocoach - Kost & Motion

Hälsocoach - Kost & Motion

6 november 2024

Äldrekonsulent till öppen verksamhet i Sydväst

Äldrekonsulent till öppen verksamhet i Sydväst

14 oktober 2024

Hälsopromotör

Hälsopromotör

12 september 2024