OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Om arbetsplatsen
Bistånd och förebyggande verksamheten ansvarar för att, utifrån gällande lagstiftning, utreda och besluta om insatser/bistånd inom områdena funktionshinder och äldreomsorg. Biståndskansliet har 80 medarbetare och kontoret ligger centralt i Huddinge centrum, nära pendeltåg och busstation. Januari 2021 utökades verksamheten med en ny förebyggande enhet för vård- och omsorgsnämndens målgrupper. Enheten ska erbjuda den enskilde trygghet och självständighet i nära samarbete med socialtjänsten. På enheten ingår anhörigstöd, frivilligsamordnare, händigfixare, färdtjänst och seniorträffar. I dagsläget finns en anhörigsamordnare som anställdes mars 2021.
Vi söker nu en engagerad och erfaren anhörigkonsulent som vill vara med för att utveckla anhörigstödet.
-
Om arbetet
Tjänsten som anhörigkonsulent syftar till att förebygga ohälsa, bryta isolering, bidra till avlastning samt synliggöra situationen för anhöriga till någon som är i behov av vård och stöd. Du kommer att erbjuda enskilda samtal, råd och vägledning, leda anhöriggrupper samt planera och genomföra riktat stöd så som föreläsningar. Du har en viktig uppgift i att utifrån den anhöriges situation och behov även lotsa vidare till andra instanser och samverkansparter. Samverkansparter är till exempel biståndshandläggare, frivilligsamordnare, seniorträffar, utförarenheter, intresseorganisationer samt hälso- och sjukvård.
Du kommer att ha en viktig roll för att nå ut med information och du kommer att arbeta uppsökande för att nå ut till anhöriga.
För att lyckas med uppdraget krävs att du har en förmåga och vilja att arbeta utifrån aktuell forskning och evidens samt att du är öppen för digitaliseringens möjligheter.
Din profil
Vi söker dig som har en socionomexamen, beteendevetarexamen eller motsvarande vi bedömer likvärdig. Vi vill även att du har erfarenhet av anhörigstöd eller annan verksamhet inom äldreomsorg. Du bör ha god datorvana. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten. Du bör även ha god kunskap om kommuners och övriga huvudmäns ansvarsområden. För att lyckas med uppdraget gillar du att samverka och se nya möjligheter till utveckling för att främja hälsan hos nämndens målgrupper.
Vi söker vi dig med personlig mognad och förmåga att skapa goda relationer med såväl anhöriga och deras närstående som kollegor och andra samverkansparter. Frågor om anhörigstöd och anhörigas livssituation engagerar dig. Din samarbetsförmåga är bra men du arbetar också självständigt mot gemensamt uppsatta mål. Din roll är operativ och du måste vara strukturerad i ditt arbete men också vara flexibel när så krävs.
Det är en fördel om du har erfarenhet av socialt arbete och äldreomsorg, har dokumenterad erfarenhet av att leda samtalsgrupper samt har MI-utbildning. Vi ser gärna att du har fördjupningsutbildning inom anhörigstöd, demenssjukdom eller förebyggande arbete.
B-körkort är en fördel.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.