OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av drygt 2500 medarbetare.
Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på de vi är till för. Genom ett gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.
I Borås Stad finns fem anhörigkonsulenter som ger information, råd och stöd till anhöriga i alla åldrar, även barn och unga under 18 år. Med anhörig menas den som stödjer eller hjälper en person i sin närhet som har missbruks- eller beroendeproblem, är långvarigt sjuk, har psykisk ohälsa eller funktionsnedsättning. Anhörig kan man vara oavsett vilken relation man har till den andra personen och oavsett ålder.
Nu går en av våra medarbetare vidare till andra arbetsuppgifter och vi behöver rekrytera en anhörigkonsulent till vårt team.
I uppdraget som anhörigkonsulent ger du stöd till anhöriga, genom olika insatser vars syfte är att stärka den anhöriges situation och förebygga att de själva drabbas av egen ohälsa. Du kommer tillsammans med en kollega i anhörigstödet driva och utveckla vårt stöd främst till den yngre målgruppen, barn och unga under 18 år.
Arbetsuppgifterna består framför allt i att ha individuella stödsamtal med anhöriga som är i en utsatt situation. Dessa kan ske fysiskt, via telefon eller via annan digital teknik. Du initierar, startar upp och leder anhöriggrupper samt arrangera utbildningar och hälsofrämjande aktiviteter.
Du samverkar med andra aktörer både internt och externt. I samverkansuppdraget ingår också att informera och stimulera till en anhörigstödjande kultur i andra kommunala verksamheter.
I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka inom området samt att arbeta med uppföljning och utveckling. Vi strävar efter att utveckla arbetssätt som stärker individens delaktighet.
Arbetstiderna varierar utifrån verksamhetens behov, vilket kan innebär en tillgänglighet både dag och kvällstid.
För att lyckas i rollen har du lätt för att samspela med andra människor i en utsatt situation. Du är nyfiken, flexibel och utvecklingsbenägen samt har goda kunskaper om samhällets service och utbud. Uppdraget kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att du kan planera och organisera ditt arbete både operativt och mer långsiktigt och strategiskt.
Du känner dig trygg i att hålla i grupper, utbildningar och informera om verksamheten även i större sammanhang. Du vill ta till dig nya kunskaper och är beredd att arbeta efter dessa i praktiken.
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning exempelvis, Socionom, Socialpedagog, Beteendevetare eller annan likvärdig utbildning som vi bedömer adekvat för uppdraget. Meriterande är vidareutbildning inom exempelvis MI eller ACT och/eller praktisk erfarenhet av att arbeta med anhörigstöd. Det är även meriterade om du har erfarenhet av att arbeta med barn och unga under 18 år.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.