Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Bergs kommun.

Här hittar du både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Närheten till fjällen, Storsjön och Östersund är attraktiv för många.

På bergsliv.se har vi samlat inspirerande reportage om människor som bor i kommunen och fakta om våra tätorter. Om du är nyfiken på vilken bergsliv som passar dig så får du snabb vägledning via vårt quiz. Välkommen att hitta ditt drömliv i Bergs kommun!

Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.



Vård och omsorg i Bergs kommun har i uppdrag att tillgodose behov hos äldre och funktionsnedsatta. Avdelningen har främst i uppdrag att arbeta med beviljade insatser, men även förebyggande och rehabiliterande. Vi söker nu en anhörigkonsulent som kan bygga goda relationer med anhöriga oavsett målgrupp. Det kan handla om anhöriga till barn, vuxna och äldre där funktionsvariationer eller andra problem kan finnas oavsett ålder, som t.ex. riskbruk/missbruk. Rollen förväntas arbeta med stöd till anhöriga i olika livssituationer, samverka med andra funktioner samt utveckla och omvärldsbevaka anhörigperspektivet för kommunen. 

Arbetsuppgifter
I rollen ingår att vara språkrör, stötta och medverka så att anhörigas behov och intressen kan tillgodoses på ett respektfullt sätt. En del i arbetet är att hålla enskilda samtal, göra hembesök, ge råd och stöd, starta upp anhörig- och samtalsgrupper samt lotsa anhöriga till rätt instans och person utifrån vad behovet är.

Anhörigstödet utökas och rollen som anhörigkonsulent förväntas erbjuda arbetsledning, stöd och handledning till chefer i arbetet med att synliggöra och utveckla anhörigas roll och betydelse i verksamheter. Det samhälleliga perspektivet ska beaktas, och rollen ska bidra till att förändra attityder, så att anhörigperspektivet integreras som en naturlig del av det dagliga arbetet för alla medarbetare inom nämndens ansvarsområde.

En viktig del i arbetet kommer vara att skapa och vara drivande i verksamheter som t.ex. mötesplatser och/eller i samverkan med frivilligorganisationer och civilsamhället.

Ett visst mått av kvälls- och helgarbete kan förekomma då vi arbetar med människor och anpassar oss till rådande behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, tex socionom, beteendevetare, sjuksköterska eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete, samordning och strategiskt arbete. Vi ser gärna att du har fördjupad kunskap om anhörigperspektivet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda och tala i större grupper. Dina kunskaper i svenska och engelska är goda, i såväl tal som skrift. God datorvana är nödvändig. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav. 

Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.

Personliga egenskaper
Som person är du empatisk, ansvarsfull och har en tydlig integritet. Du har en förmåga för att lätt skapa kontakt och är inte rädd för att ”knacka på”, vare sig det handlar om enskilda individer eller grupper. Du har mycket god förmåga till samarbete och samverkan samt att utveckla goda relationer såväl inom som utanför den egna arbetsgruppen.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet utifrån dessa egenskaper.

Vi erbjuder
Som anhörigkonsulent hos oss får du ett ömsesidigt utvecklande arbete med möjlighet att verkligen göra positiv skillnad för våra medborgare. Vi erbjuder många olika förmåner, exempelvis möjlighet till friskvård, semesterväxling och vidareutbildning i tjänsten. Vi har även en förmånsportal med en rad olika erbjudanden, samt ett årligt friskvårdsbidrag.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid där provanställning tillämpas. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande under ansökningstiden. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktinformation
Ingrid Larsson, Vård- och omsorgschef, 0687-162 12, ingrid.larsson@berg.se

Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, 0687-161 00

Arbetsplats
Ängesvägen 4

845 31 Svenstavik

Kontaktpersoner på detta företaget

MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 augusti 2024
  • Ansök senast: 18 september 2024

Besöksadress

Ängesvägen 4
None

Postadress

Svenstagatan 3
Svenstavik, 84040

Liknande jobb


27 september 2024

27 september 2024

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

12 september 2024