OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tillsammans med fokus på medborgarens behov!
Vi ska nu inrätta en ny tjänst som Anhörigkonsulent med särskilt ansvar för anhöriga till kunder som är yngre än 65 år inom Funktionsstöd. Tjänsten är placerad på Funktionsstöd inom Omsorgsförvaltningen under enheten som arbetar med övergripande insatser inom Funktionsstöd. Du kommer att ha din arbetsplats på Västar Storgatan 51. I tjänsten ingår det att ha ett nära samarbete med vår andra anhörigkonsulent som är inriktad mot äldreomsorg men även med andra funktioner inom den förebyggande verksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som anhörigkonsulent inom Funktionsstöd kommer du att arbeta tillsammans med vår andra anhörigkonsulent kring vissa frågeställningar samtidigt som ni har tydligt skilda målgrupper, där denna tjänst har särskilt ansvar för utveckling av anhörigstödet till närstående till kunder som är yngre än 65 år inom Funktionsstöd.
I uppdraget ingår att utveckla förvaltningsövergripande strategier för att nå de mål som finns för anhörigstödet samt vidareutveckla dessa mål. Detta sker bl.a. genom samverkan både internt inom förvaltningen och gentemot andra aktörer. Du ska identifiera nuläget samt utarbeta strategier tillsammans med chefer och medarbetare inom omsorgsförvaltningen avseende anhörigas behov och det stöd som de kan erbjudas.
Du ska även arbeta operativt med att ge stöd till de anhöriga. Det kan avse stödsamtal eller att lotsa vidare till rätt instans när behov finns, vilket kan avse både internt och till externa samarbetspartners. Det kan också innebära att utveckla och leda anhöriggrupper med syfte att stödja de anhöriga.
Denna tjänst är nyinrättad, vilket gör att fördelningen av arbetsuppgifter och vissa delar av innehållet i den kan komma att utvecklas och förändras över tid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är engagerad och brinner för frågor som rör anhöriga inom kommunal verksamhet och som vill dela med dig av din kompetens och erfarenhet inom området. Du som söker har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildning i motiverande samtal exempelvis MI samt även erfarenhet av arbete enligt motiverande samtal är meriterande.
För att passa i rollen som anhörigkonsulent behövs erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete, erfarenhet av arbete med stöd till anhöriga och erfarenhet av samverkan mellan myndigheter. Du ska ha en förmåga att vägleda den anhöriga och behöver ha erfarenhet av kommunal omsorg, externa samarbetspartners och organisationer.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av stöd till anhöriga för närstående under 65 år och god kännedom om Socialtjänstlagen samt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Erfarenhet av arbete utifrån Barnkonventionen är en fördel.
Givetvis har du goda kunskaper i Officepaketet och eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete krävs goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Då omsorgsförvaltningen har verksamheter inom hela Kristianstads kommun, som du kommer att besöka, är det ett krav att du har B-körkort.
Som person är du självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du ska genom arbetslivserfarenhet ha goda erfarenheter av kontakter med anhöriga och genom en god samtalsmetodik vägleda dessa till rätt stöd. Du ska vara stresstålig och ha en förmåga att lyssna in anhöriga och snabbt skapa en relation.
Du är positiv inför förändringar och har förmåga att entusiasmera kollegor till att medverka i utvecklingen av anhörigstöd. Du har lätt för att samarbeta och har beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling.
ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.