OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om oss
Omvårdnadsförvaltningens anhörigstöd består av en anhörigkonsulent, en demenssjuksköterska och en arbetsterapeut som tillsammans utgör anhörig- och demensteamet.
Teamet ger stöd till anhöriga till personer över 65 år och anhöriga till personer med funktionsnedsättning inom LSS-området.
Vad innebär arbetet?
Som anhörigkonsulent kommer du att arbeta såväl strategiskt som operativt. Strategiskt med att planera, omvärldsbevaka och utveckla anhörigstödets sätt att arbeta. Operativt med att tydliggöra anhörigperspektivet i våra verksamheter, ge stöd till anhöriga genom samtal, information och rådgivning enskilt eller i grupp. Du kommer också att anordna aktiviteter inom anhörigområdet såsom föreläsningar och utbildningar.
Vem söker vi?
För att lyckas i den här rollen är det viktigt att du ser ett stort värde i relationsskapande, framför allt med anhöriga men också med kollegor och intresseorganisationer. Att skapa nya samverkansformer är en stor del av det arbetet.
Som person besitter du god pedagogisk insikt, du är medveten om olika människors förutsättningar och anpassar din kommunikation därefter.
Du behöver vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Du räds inte för att ta initiativ i arbetet, vara kreativ och komma med nya idéer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vidare ser vi även att du har:
- Adekvat högskoleutbildning så som socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Erfarenhet av att arbeta med människor som befinner sig i en påfrestande situation
- Erfarenhet av att föra stödjande och reflekterande samtal
- Erfarenhet av att vara samtalsledare i grupp
- Handledarutbildning och erfarenhet av att arbeta med anhörigstöd är meriterande
Vårt erbjudande
Vi erbjuder en tjänst med varierade arbetsuppgifter där du får möjlighet att utvecklas. Du kommer att ha möjlighet att påverka och forma ditt arbete.
Du kommer att vara del av en stabil arbetsgrupp med god sammanhållning och erfarna och kunniga kollegor.
Det finns möjlighet till distansarbete och flexibla arbetstider i den mån verksamheten tillåter.
Mer information och ansökan
Tjänsten är ett vikariat med möjlighet till förlängning och tillträde 1/9 eller enligt överenskommelse. Vi ser fram emot att läsa din ansökan, dock senast den 10/5.
Vid frågor är du välkommen att höra av dig till rekryterande chef Maria Kittel på telefon 08-746 31 04 eller mejl maria.kittel@solna.se.
Facklig kontaktperson på Vision är Marika Lindhagen, telefon 08-746 15 48.
Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.