Anhörigkonsulent till Biståndsenheten

Anhörigkonsulent till Biståndsenheten

Arbetsbeskrivning

Till Biståndsenheten söker vi nu en anhörigkonsulent som vill arbeta med anhörigfrågor.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar eller stödjer en närstående som är äldre, långvarigt sjuk eller som stödjer en närstående som har en funktionsvariation. Målet med anhörigkonsulentens insatser är att främja hälsa och förebygga ohälsa hos de anhöriga. Anhöriga ska känna sig respekterade och delaktiga. Anhörigkonsulenten utgör en resurs i anhörigfrågor för alla kommunens verksamheter.
På Biståndsenheten arbetar biståndshandläggare, LSS-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL och LSS, vi ansvarar för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.
Arbetsuppgifter
Som anhörigkonsulent är du sakkunnig i anhörigfrågor, ansvarar för att omvärldsbevaka anhörigfrågor, utvecklar och kvalitetssäkrar anhörigstödet samt informerar och marknadsför anhörigstödet i Krokoms kommun.
Du är ett direkt stöd till den anhörige i form av bland annat individuella samtal, hembesök, information och anhöriggrupper.
I uppdraget ingår också att vara behjälplig att lotsa till övriga stödinsatser samt att hjälpa till med samordning av insatserna.
Du handleder, ordnar och håller i föreläsningar och utbildningar till anhöriga, förvaltningens personal och anhörigombud. I viss omfattning utbildar och informerar du om anhörigstöd till nyanställd personal i förvaltningen. I arbetet ingår att samverka med olika aktörer som till exempel anhöriga, omsorgens verksamheter och länssjukvården.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som är socionom eller har annan likvärdig utbildning, gärna med inriktning mot äldre och personer med funktionsvariationer.
Komplett gymnasial utbildning minst tre år inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning som bedöms vara relevant är ett krav.
Du bör ha erfarenhet av stöd- och omsorgsarbete och det är önskvärt om du har erfarenhet av arbete som anhörigkonsulent. Eftergymnasial utbildning som anhörigkonsulent, fördjupning eller liknande som bedöms vara relevant för uppdraget är meriterande. Det är även meriterande om du har arbetat i kommunal verksamhet tidigare och har erfarenhet av att verka i politiskt styrda organisationer.
Vi söker dig som är flexibel och har en förmåga att ha många saker igång samtidigt. Du kan sätta gränser och kommunicera konstruktivt. Vidare har du en god initiativförmåga och ett lösningsfokuserat och professionellt förhållningssätt. Arbetet är självständigt och kräver både initiativ- och samarbetsförmåga. Arbetet ställer höga krav på ett gott bemötande och ett empatiskt förhållningssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav för tjänsten.
Övrigt
Vikariat på deltid (50 %) till och med 2020-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KROKOMS KOMMUN Krokom
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2020
  • Ansök senast: 31 maj 2020

Postadress

Offerdalsvägen 8
Krokom, 83580

Liknande jobb


27 september 2024

27 september 2024

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

12 september 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

28 augusti 2024