OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!
Vi söker en positiv, lyhörd och självgående medarbetare för vår projektanställning på 100 %, tjänsten innebär en kombinerad tjänst som anhörigkonsulent/personligt ombud 50% vardera. Arbetstidens fördelning sker med din närmsta chef.
Du kommer att vara en del i verksamhetsområdet ”Öppenvård, förebyggande och tidiga insatser” vilket består av följande verksamheter:
• Familjeteam
• Öppenvård missbruk och beroende
• Personligt ombud
• Anhörigstöd
• Förebyggande arbete och tidiga insatser
Anhörigkonsulent
Du kommer att ansvara för den övergripande planeringen för anhörigstödet tillsammans med teamledare i öppenvården och samordnare för tidiga och förebyggande insatser. Du kommer erbjuda råd och vägledning samt planera riktat stöd som exempelvis föreläsningar och samverkan med anhöriggrupper. Du är en viktig del i att nå ut med information till anhöriga och kommer även att arbeta med uppsökande verksamhet.
Tjänsten innebär både ett strategiskt och ett operativt uppdrag.
Det strategiska uppdraget
• Följa kunskapsutvecklingen inom området.
• Stödja verksamheterna i implementering av anhörigstöd.
• Informera, samverka och föra en dialog omkring anhörigstöd med interna och externa samarbetspartner
Det operativa uppdraget
• Initiera och leda anhöriggrupper och självhjälpsgrupper utifrån behov samt erbjuda råd och vägledande samtal.
• Anordna aktiviteter inom anhörigområdet internt och extern, tex. Föreläsningar och temakvällar.
Personligt ombud
Verksamheten består idag av ett personligt ombud, ombuden ingår i kommunens öppenvård. Ett nära samarbete kommer att ske med befintligt ombud. Som personligt ombud arbetar du fristående från myndigheter och utgår från den egna personens uppdrag, resurser, behov och uppsatta mål. Personligt ombud hjälper till att identifiera problem och behov samt att prioritera dessa. Lotsa personen i kontakter med myndigheter och andra samhällsfunktioner samt att vid behov se till att samordning av insatserna finns. Genom ditt arbete stärker du personer med psykisk funktionsnedsättning genom att öka deras förmåga att vara delaktiga i samhället.
Arbetet är i första hand förlagt till dagtid, måndag till fredag, men arbete på andra tider kan förekomma beroende på klientens behov. Du arbetar mycket självständigt och möter klienterna såväl i hemmet, på kontoret och ute hos myndigheter.
Uppdraget utgår från ”Förordning (2013:522) om statsbidrag till kommuner som bedriver verksamhet med personligt ombud för vissa personer med psykiska funktionsnedsättningar”.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna:
• Arbeta för en bättre livskvalitet för personer med psykisk funktionsnedsättning.
• På uppdrag av, och tillsammans med den enskilde klienten, identifiera personens behov av vård, stöd och service.
• Bistå den enskilde i kontakter med andra myndigheter samt stöd med att samordna insatserna omkring den enskilde.
• Stöd genom att hjälpa den enskilde nå sina egna mål och knyta kontakter med andra funktioner i samhället.
Kvalifikationer för tjänsten
Vi söker dig som har;
• Socionomexamen, beteendevetenskaplig utbildning eller annan likvärdig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• God kännedom om myndigheters uppdrag och service.
• Dokumenterad erfarenhet av människor i utsatta eller påfrestande situationer.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
• B-körkort.
Meriterande
Erfarenhet av anhörigstöd och/eller personligt ombud.
Personliga egenskaper
Det är viktigt att du är självgående, noggrann och har en god samarbetsförmåga. Har förmåga att skapa goda relationer med klienter, anhöriga, kollegor och andra samarbetspartner. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kommunens anhörigstöd är fortfarande under uppbyggnad och vi söker därför dig som är engagerad i frågan, intresserad av utvecklingsarbete och av att söka och sprida kunskap inom området.
Vi erbjuder en projektanställning på 100% t.o.m. 30 november 2022.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelsen. Urvalsprocessen och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Allmänt
Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden. Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.