Anhörigsamordnare

Arbetsbeskrivning

I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över.  Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.


Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se (se filmen här) får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut. 


Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.




Beskrivning
Socialförvaltningen i Lysekil omfattar avdelningarna Vård och Omsorg, Socialt stöd samt Mottagning och utredningsavdelningen.

Socialförvaltningen är en arbetsgivare med ett öppet klimat. Med växtkraft för förnyelse och förändring möter vi nya behov och krav från kommunens invånare.

Mottagning och utredningsavdelningen har ca 50 medarbetare och kommer nu att utöka sin anhörigverksamhet med ytterligare en medarbetare. Vi söker en engagerad och erfaren anhörigsamordnare som vill vara med att forma och utveckla kommunens anhörigstöd. 

Arbetsuppgifter
Tjänsten som anhörigsamordnare syftar till att förebygga ohälsa, bidra med verktyg till ett hanterbart vardagsliv samt synliggöra situationen för anhöriga till en person som är i behov av vård och stöd. Anhörigsamordnaren kommer att driva och utveckla kommunens stöd till anhöriga och samverka med andra aktörer både internt och externt.

Du kommer att erbjuda enskilda samtal, råd och vägledning. Du ska leda anhöriggrupper samt planera och genomföra riktat stöd så som föreläsningar och mässor.

Du har en viktig uppgift i att utifrån anhörigas situation och behov samverka och även lotsa vidare till andra instanser och samverkansparter.

Rollen ställer höga krav på att du som person är pedagogisk, kommunikativ samt har förmåga att uppmuntra och inspirera andra. Du hanterar komplexa sammanhang och ser möjligheter i varje möte. Du tar initiativ och driver och fullföljer processer.

Du kommer att ha en viktig roll för att nå ut med information och du kommer att arbeta uppsökande för att nå ut till anhöriga. För att lyckas med uppdraget krävs att du har en förmåga och vilja att arbeta utifrån aktuell forskning och evidens samt att du är öppen för digitaliseringens möjligheter.

Kvalifikationer
Du ska ha någon form av högskoleutbildning inom vård, hälsa eller social omsorg. Alternativt genomförd anhörigstödsutbildning på folkhögskola eller inom Nationellt Kompetenscentrum som kan komma att bedömas likvärdigt.

Du har kunskap om anhöriga och närståendes situation och förstår innebörden av anhörigomsorg ur olika perspektiv. Du har också kunskap om juridiken kopplat till arbetsfältet.

Du är professionell i ditt bemötande med anhöriga i olika situationer och i att möta människor i svåra situationer och krisreaktioner. 

Vi söker vi dig med personlig mognad och förmåga att skapa goda relationer med såväl anhöriga och deras närstående som kollegor och andra samverkansparter. Din samarbetsförmåga är bra men du arbetar också självständigt mot gemensamt uppsatta mål.

Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift i svenska språket och grundläggande förmåga att uttrycka sig i engelska. 

Du har B -körkort och grundläggande IT- kunskaper. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.  

Villkor
Vi arbetar för en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Välkommen med din ansökan! 

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.


 Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner?


Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk.


Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta agneta@medflyttarservice.se , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 december 2020
  • Ansök senast: 24 januari 2021

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

28 november 2024

27 september 2024

27 september 2024

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

12 september 2024